Index
Laurence Gardner Ukryte Dzieje Jezusa i Swietego Graala
White Życie Jezusa
Kuraszkiewicz Magowie
Szatański Wirus
Nienacki Zbigniew Pan Samochodzik i Winnetou
Nastanie nocy (9)
Quinnell A J Misja specjalna
Testament matarese'a
Kybalion
Clancy Tom Niedzwiedz I Smok
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lenka007.xlx.pl

  • [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
    .Pod wielomawzglêdami przypominaj¹ dialogi Platona, z t¹ ró¿nic¹, ¿e pochodz¹ z Egiptu, anauki nie s¹ wyg³aszane przezSokratesa, ale przez Hermesa Trismegistosaby³o to imiê nadawane przez Greków Thotowi, egipskiemu bóstwu m¹droœci.W swoimczasie filozoficznaalchemia bardzo mnie interesowa³a, a nawet w mojejpierwszej ksi¹¿ce 1 pisa³em na ten temat w kontekœcie astrologii.Dostrzega³em wpismach alchemicznych wieleodwo³añ do Hermesa Trismegistosa, ale nieprzypuszcza³em, ¿e istnieje tego rodzaju zbiór jego dzie³ Zrz¹dzeniem losu, czyte¿ przeznaczenia, okaza³ siê onkluczem do zrozumienia tego, czego szuka³emprzez wiele lat, i sprawi³, ¿e znowu zainteresowa³em siê nie tyle Egiptem, ileniewidzialnym kolegium mistrzów.Pisma hermetyczne mia³y mi te¿ dostarczyæwielu wskazówek na temat identyfikacji Ÿróde³, z których czerpa³ Gurdjieff, atak¿e – gdzie powinienem szukaæ,jeœli chcê znaleŸæ œlady ewangelicznychmagów.Niewiele wiadomo ponad to, ¿e Hermetica powsta³y w Aleksandrii na pocz¹tku erychrzeœcijañskiej.Poniewa¿s¹ napisane w wiêkszoœci po grecku i dotycz¹ sprawpodobnych do tych, jakie s¹ tematem dialogów Platona, wspó³czeœni naukowcyzwykle uwa¿aj¹ je za„neoplatoñskie”, a tym samym nie zas³uguj¹ce na powa¿n¹analizê.Jest to nieporozumienie.Wprawdzie eseje zawarte w Corpus Hermeticumzosta³y spisane póŸno i podwzglêdem stylu (s¹ rozmowami miêdzy mistrzem– zwykle, choæ nie zawsze, samym Hermesem – a uczniami) przypominaj¹ dialogiPlatona, jednak nauki, któreprzekazuj¹, s¹ o wiele bardziej staro¿ytne.Grecy w czasach Platona, Sokratesa, a nawet wczeœniej uwa¿ali Egipcjan zastra¿ników staro¿ytnej m¹droœci.Wielu spoœród najwiêkszych greckich filozofówpodró¿owa³o do Egiptu, aby dost¹piæ wtajemniczenia w ich rytua³y, kult Izydy iOzyrysa.Ówczeœni hipisiwêdrowali nie do Katmandu, ale do Sais.Kap³anz Sais, wed³ug Platona, wtajemniczy³ Solona (oko³o 638-588 p.n.e.) w misteria iopowiedzia³ mu historiêAtlantydy, któr¹ Platon powtórzy³ póŸniej w Timaiosiei Kritiasie.I-Ierodot (oko³o 484-425 p.n.e.), „ojciec historii”, odwiedzi³œwi¹tyniê Feniksa w mieœcie Junu,póŸniej zwanym Heliopolis, oko³o 450 rokup.n.e.Plutarch (46-120 n.e.), grecki biograf i pisarz, równie¿ z pewnoœci¹ by³w Egipcie i opar³ swoj¹ opowieœæo Izydzie i Ozyrysie na tym, czego nauczyligo egipscy kap³ani.Pitagoras (¿yj¹cy w VI wieku p.n.e.), ojciec ca³ej greckiejfilozofii, równie¿ by³ adeptemszkó³ egipskich i bez w¹tpienia w³aœnietam rozwin¹³ swoje zainteresowanie geometri¹, dziedzin¹ wiedzy, któr¹ wynaleŸliEgipcjanie.Mo¿e nawetpozna³ tam znane obecnie na ca³ym œwiecie twierdzenie!To nie plotka, ¿e Egipcjanie starali siê spisywaæ wszelkie rodzaje wiedzy.WAleksandrii znajdowa³a siênajwiêksza biblioteka œwiata staro¿ytnego, dopókinie spalili jej Rzymianie (oko³o 47 roku p.n.e.) w akcie wandalizmu godnymCzerwonej Gwardii Mao Tse-tunga.Biblioteka zawiera³a teksty z ca³ego znanegowówczas œwiata, w tym równie¿ – oczywiœcie – tysi¹ce z samego Egiptu.Czy niejest mo¿liwe, ¿e to nieEgipcjanie spisuj¹cy Hermetica pope³nili plagiatdzie³ Platona, ale na odwrót? ¯e Platon (a w³aœciwie jego nauczyciel – Sokrates)zaczerpn¹³ swoj¹ filozofiê zeŸróde³ egipskich? Nie znaczy to, ¿e Hermeticas¹ starsze od dzie³ Platona; raczej oba pochodz¹ z tego samego Ÿród³a, tajemnychnauk, przekazywanych odnajdawniejszej staro¿ytnoœci przez wtajemniczonychEgipcjan.Ju¿ samo to, w jaki sposób Corpus Hermeticum dotar³ na Zachód, jest histori¹fascynuj¹c¹ i wart¹ opowiedzenia.Egipt, a zw³aszcza Aleksandria, bardzo wczeœniesta³ siê ojczyzn¹ wspólnoty chrzeœcijañskiej.Nic w tym dziwnego, skoro wiemy,¿e w kraju tym ¿y³a wielkaliczba Greków, ¯ydów i innych imigrantów, i ¿eludzie mogli swobodnie podró¿owaæ miêdzy Egiptem a krajami Lewantu.Chrzeœcijanie, chc¹c dopasowaæ siê dotak kosmopolitycznego œrodowiska, wykorzystalipodobieñstwa, jakie istnia³y miêdzy ich w³asnymi doktrynami a staro¿ytnymikultami, ¿eby zyskaæzwolenników.W ten sposób powsta³a hybrydagnostyczne chrzeœcijañstwo,które zaczerpnê³o tyle samo z misteriów Memfis, ile z kalwarii.W II wieku n.e.ten sposób myœlenia ludzi ootwartych umys³ach sta³ siê k³opotliwy dlaKoœcio³a, którego nauki zaczê³y przybieraæ formê skostnia³ych doktryn.Egipscygnostycy byli ostrokrytykowani przez Ojców Koœcio³a, takich jak Ireneusz,a od kiedy chrzeœcijañstwo sta³o siê pañstwow¹ religi¹ cesarstwa rzymskiegoprzeœladowani.W 390 roku n.e.zosta³ wydany edykt, zakazuj¹cy wyznawania religiipogañskich w Egipcie; wielka œwi¹tynia Serapisa w Aleksandrii zosta³aprzekszta³cona w koœció³ ju¿ rokwczeœniej.Pogañskie ksi¹¿ki, takie jak Corpus Hermeticum,które znajdowa³y siê w tamtejszej bibliotece, wykrad³o i spali³o pospólstwo.Kiedy Aleksandria, podobnie jakreszta Egiptu, zosta³a zajêta przez Arabóww 641 roku n.e., jej biblioteki, a raczej to, co z nich ocala³o, zosta³yca³kowicie zniszczone.Jak mówiono,ksi¹¿kami palono w piecach ³aŸni publicznychprzez szeœæ miesiêcy [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aceton.keep.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Kawa była słaba i bez smaku. Nie miała treści, a jedynie formę. Design by SZABLONY.maniak.pl.