Index www nie com pl 2 Bettelheim Bruno Cudowne i pożyteczne O znaczeniach i wartoÂściach baÂśni (10) Chalker Jack L Swiaty Rombu 04 Meduza Tygrys w opalach Jeschke Wolfgang Ostatni dzien stworzenia (2) noc Tengu 07 (198) Wyklęty Martel Yann Zycie Pi 05 (274) |
[ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] .Uruchomiæ silnik. Rys.1.12.Usuwanie z pamiêci danych prêdkoœci obrotowejbiegu ja³owego1—z³¹cze przewodów stycznika po³o¿enia przepustnicy, 2—po³¹czenie styku 5 — z mas¹, 3—stycznik po³o¿enia przepustnicy Pocz¹tkowo prêdkoœæ obrotowa powinna byæ zbyt du¿a, nastêpniepowinna siê zmniejszyæ i ustabilizowaæ przy w³aœciwej wartoœci.WTRYSKOWY JEDNOPUNKTOWY UK£AD ZASILANIASilniki 1,4 dm3 (typu F6F oraz F6G) s¹ wyposa¿one w jednopunktowywtryskowy uk³ad zasilania (Weber CFI) zintegrowany z uk³adem zap³onowym wramach wspólnego systemu sterowania silnika.Uk³ad wtryskowy jest uk³ademwtrysku impulsowego (nieci¹g³ego), niskiego ciœnienia o jednym wtryskiwaczu,sterowany przez elektroniczne urz¹dzenie steruj¹ce EEC IV w uk³adzie typu„ciœnienie-prêdkoœæ".Uk³ad wtryskowy wspó³pracuje z sond¹ lambda,umieszczon¹ na pocz¹tku przedniej rury wylotowej (przed katalizatorem).Jejsygna³y umo¿liwiaj¹ optymalizacjê sk³adu mieszanki.Silniki te musz¹ byæzasilane benzyn¹ bezo³owiow¹.BUDOWA l DZIA£ANIEUk³ad jednopunktowego wtrysku benzyny Weber CFI ma dwa niezale¿neobwody:- obwód zasilania paliwem;- obwód doprowadzenia powietrza.Obwód zasilania paliwemPompa paliwaJest to pompa typu rolkowego, napêdzana silnikiem elektrycznym,zanurzona w zbiorniku paliwa.Pompa jest uruchamiana za poœrednictwem przekaŸnikaumieszczonego w skrzynce bezpieczników i przekaŸników, znajduj¹cej siê wewn¹trznadwozia pod tablic¹ rozdzielcz¹, po stronie kierowcy.PrzekaŸnik pompy paliwaPrzekaŸnik pompy paliwa, sterowany przez elektroniczne urz¹dzeniesteruj¹ce EEC IV, zapewnia zasilanie elektryczne silnika pompy paliwa.Pow³¹czeniu zap³onu przekaŸnik dzia³a przez 1 sekundê i pompa paliwa wytwarza wtym czasie w uk³adzie zasilania wymagane ciœnienie paliwa.Podczas obrotu wa³ukorbowego silnika elektroniczne urz¹dzenie steruj¹ce odbiera impulsy z czujnikapo³o¿enia i prêdkoœci obrotowej oraz podtrzymuje zasilanie przekaŸnika.Pozatrzymaniu silnika przekaŸnik nie jest ju¿ zasilany i silnik elektryczny pompytak¿e siê zatrzymuje. Rys.1.13.Schemat jednopunktowego uk³adu wtryskubenzyny1 —pompa paliwa, 2—filtr paliwa, 3 —przekaŸnik pompypaliwa, 4—regulator ciœnienia, 5 — poch³aniacz par paliwa, 6 —zawórelektromagnetyczny poch³aniacza par paliwa, 7—akumulator, 8 —modu³ zap³onuEDIS, 9 —cewka zap³onowa, 10—czujnik temperatury zasysanego powietrza,11—wtryskiwacz, 12 —regulator biegu ja³owego, 13—stycznik biegu ja³owego,14—czujnik po³o¿enia przepustnicy, 15—czujnik ciœnienia bezwzglêdnego, 16—filtrpowietrza, 17—czujnik temperatury cieczy ch³odz¹cej, 18—czujnik po³o¿enia iprêdkoœci obrotowej wa³u korbowego, 19—sonda lambda, 20—rezystor dodatkowywtryskiwacza, 21—g³Ã³wny przekaŸnik zasilania, 28—elektroniczne urz¹dzeniesteruj¹ce EEC IV Wy³¹cznik bezw³adnoœciowyW razie zderzenia samochodu dwupo³o¿eniowy (w³¹czony-wy³¹czony)wy³¹cznik bezw³adnoœciowy przerywa obwód elektryczny miêdzy przekaŸnikiem isilnikiem pompy paliwa.Podczas uderzenia samochodu o przeszkodê z prêdkoœci¹wiêksz¹ ni¿ 20 km/h si³a bezw³adnoœci kulki utrzymywanej przez elektromagneswymusza jej przesuniêcie.Kulka naciska na dŸwigniê wy³¹cznika i przerywa obwódelektryczny.Ponowne w³¹czenie zasilania wymaga naciœniêcia przycisku,dostêpnego przez otwór w dolnej czêœci pokrycia tapicerskiego progu od stronydrzwi kierowcy.Wtryskiwacz paliwaElektromagnetyczny wtryskiwacz paliwa znajduje siê w pokrywiezespo³u wtryskowego nad przepu-stnic¹.Jego zadaniem jest dostarczanie paliwa wiloœci wynikaj¹cej z warunków pracy silnika i rozpylenie tego paliwa w stopniuumo¿liwiaj¹cym uzyskanie mo¿liwie jednorodnej mieszanki paliwa z powietrzem.Wtrysk paliwa, podczas pracy silnika pod obci¹¿eniem, nastêpuje przy suwiedolo-tu w ka¿dym z cylindrów silnika.Podczas pracy na biegu ja³owym wtryskodbywa siê raz na obrót wa³u korbowego.Impulsy pr¹du sterowania, przekazywane przez elektroniczneurz¹dzenie steruj¹ce do uzwojenia elektromagnesu wtryskiwacza paliwa, wywo³uj¹uniesienie jego iglicy i przep³yw paliwa przez filtr siatkowy do pierœcieniowejkomory u wylotu rozpylacza.Przep³ywaj¹c przez szczelinê miêdzy otworem rozpylaczai czopikiem iglicy, paliwo ulega rozpyleniu na bardzo drobne kropelki i jestwtryskiwane do kolektora dolotowego nad przepu-stnicê.Zanik impulsu pr¹dusterowania wywo³uje zanik pola elektromagnetycznego i zamkniêcie otworuwtryskowego przez iglicê wtryskiwacza dociskan¹ sprê¿yn¹.Nadmiar paliwa odp³ywa przewodem z górnej czêœci wtryskiwacza doregulatora ciœnienia paliwa.Sta³y przep³yw paliwa przez wtryskiwacz zapewniajego samoczynne odpowietrzanie.W obwód elektryczny wtryskiwacza jest w³¹czony szeregowospecjalny rezystor dodatkowy, który po 1,4 sekundy przep³ywu pr¹du ograniczajego natê¿enie do oko³o 1,3 A i chroni wtryskiwacz przed przegrzaniem orazzapobiega parowaniu paliwa. Rys.1.14.Zespó³ wtryskowy1 —wtryskiwacz, 2— pokrywa zespo³u wtryskowego,3—uszczelka pokrywy, 4—obudowa przepustnicy, 5—podk³adka, 6—pierœcieñuszczelniaj¹cy o przekroju okr¹g³ym, 7—czujnik temperatury zasysanegopowietrza, 8 — regulator ciœnienia paliwa, 9 — silnik krokowy regulacji bieguja³owego, 10—czujnik po³o¿enia przepustnicyRegulator ciœnienia paliwaW pokrywie zespo³u wtryskowego znajduje siê przeponowy regulatorciœnienia paliwa.Nadmiar paliwa powracaj¹cy z wtryskiwacza naciska i przesuwaprzeponê, œciskaj¹c jej sprê¿ynê i uchylaj¹c otwór odp³ywu paliwa, któregonadmiar powraca do zbiornika.Ciœnienie paliwa we wtryskiwaczu jeststabilizowane przez naci¹g wstêpny sprê¿yny przepony regulatora do wartoœci 100kPa.Regulator ciœnienia paliwa nie ma urz¹dzenia kompensuj¹cego wp³ywpodciœnienia w uk³adzie dolotowym, gdy¿ pojedynczy wtryskiwacz jest umieszczonyw uk³adzie przed przepustnic¹ mieszanki.Obwód doprowadzenia powietrzaObwód doprowadzenia powietrza zawiera nastêpuj¹ce g³Ã³wneelementy:- filtr powietrza;- obudowa przepustnicy;- czujnik po³o¿enia przepustnicy;- czujnik temperatury zasysanego powietrza;- silnik krokowy regulacji prêdkoœci obrotowej bieguja³owego;- czujnik ciœnienia bezwzglêdnego.Iloœæ powietrza zasysanego przez silnik zale¿y od temperaturyzasysanego powietrza, prêdkoœci obrotowej silnika i ciœnienia bezwzglêdnego wkolektorze dolotowym. Rys.1.15 [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] |
||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Kawa była słaba i bez smaku. Nie miała treści, a jedynie formę. Design by SZABLONY.maniak.pl. | |||||