Index
Shulz Bruno Sklepy cynamonowe
bruno schulz sklepy cynamonowe
Dick Philip K Cudowna bron (3)
Sienkiewicz Henryk BaÂœnie i legendy
Robert Silberberg PrÄ…dy czasu
MacDONALD, George At the Back of the North Wind
Issac Asimov Nemesis (2)
WÅ‚adca much
Vonda McIntyre Opiekun Snu (4)
Sandemo Margit Saga O Ludziach Lodu
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lenka007.xlx.pl

  • [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
    .W ca³ej tej baœni, i w tytule, i w imieniu bohaterki, uwypuklone zostaje znaczenie czerwonego koloru noszonej przez dziewczynkê czapeczki.Czerwieñ symbolizuje gwa³towne uczucia, zw³aszcza zwi¹zane z p³ci¹.W aksamitnej czerwonej czapeczce ofiarowanej przez babciê mo¿na wiêc dopatrywaæ siê symbolu przedwczesnego przekazania bohaterce seksualnego uroku, co uwydatnia dalej fakt, ¿e babcia jest stara i chora - tak s³aba, ¿e nie mo¿e nawet otworzyæ drzwi.Imiê "Czerwona Czapeczka" wskazuje na wagê, jak¹ dla losów bohaterki maj¹ w³aœciwoœci tego szczegó³u jej ubioru.Czerwona czapeczka jest ma³a ("czapeczka" - a nie "czapka"), i dziewczynka jest ma³a.Dziewczynka jest za ma³a - nie aby czapeczkê nosiæ, lecz aby daæ sobie radê z tym, co ona symbolizuje i do czego przez noszenie jej zachêca innych.Gro¿¹ce Czerwonej Czapeczce niebezpieczeñstwo to jej w³asna p³ciowoœæ, z któr¹ nie idzie jeszcze w parze odpowiednia dojrza-272³oœæ emocjonalna.Osoba, która przygotowana jest do prze¿yæ seksualnych pod wzglêdem psychologicznym, potrafi je kontrolowaæ i dziêki temu przyczyniaj¹ siê one do jej rozwoju.Tymczasem przedwczesne doœwiadczenia w tej dziedzinie wywo³uj¹ regresjê, o¿ywiaj¹ bowiem wszystkie pozosta³oœci wczesnych, zacz¹tkowych stadiów rozwoju - do tego stopnia, ¿e mog¹ ca³kowicie zdominowaæ dan¹ jednostkê.Jeœli osoba niedojrza³a, która nie jest jeszcze gotowa do ¿ycia seksualnego, narazi siê na doœwiadczenie wzbudzaj¹ce silne prze¿ycia w tej dziedzinie, to aby sobie z nimi daæ radê, ucieknie siê ona do dawnych, dzieciêcych sposobów postêpowania, w³aœciwych niegdysiejszemu stadium edypalnemu.Osoba taka s¹dziæ bêdzie mianowicie, ¿e istnieje tylko jeden sposób, aby mog³o jej siê w dziedzinie seksualnej powieœæ: usuniêcie bardziej doœwiadczonych wspó³zawodników.I dlatego Czerwona Czapeczka daje wilkowi szczegó³owe wskazówki, jak dostaæ siê do domu babci.Jednak¿e postêpek ten ujawnia zarazem jej wewnêtrzn¹ ambiwalencjê w tej sprawie, wewnêtrzne rozchwianie.Pokazuj¹c bowiem wilkowi drogê do babci, zdaje siê mówiæ jednoczeœnie: "zostaw mnie w spokoju; idŸ do babci, która jest kobiet¹ dojrza³¹ i da sobie radê z tym, co reprezentujesz, boja nie".W³aœnie walka, jaka siê w dziewczynce toczy miêdzy œwiadom¹ chêci¹, aby postêpowaæ w³aœciwie, i nieœwiadomym ¿yczeniem, aby zdobyæ przewagê nad matk¹ (matki), sprawia, ¿e tak lubimy Czerwon¹ Czapeczkê i opowieœæ o niej; dziêki tym zmaganiom bowiem bohaterka jest tak bardzo ludzka.Wiêkszoœæ z nas w wieku dzieciêcym próbowa³a, podobnie jak ona, przerzucaæ na inn¹ osobê - na kogoœ starszego, rodzica czy rodzicielsk¹ postaæ zastêpcz¹ - trudny problem, jaki stwarza³a nam taka czy inna w³asna ambiwalencja wewnêtrzna, jeœli mimo najwiêkszych wysi³ków nie byliœmy w stanie daæ sobie z ni¹ rady.Jednak ma³o brakowa³o, a bohaterka, staraj¹c siê w ten sposób wydobyæ z trudnej sytuacji, by³aby zginê³a.Jak ju¿ wspomnia³em, bracia Grimm podaj¹ jeszcze drugi wariant tej baœni, ale istotny jest w nim tylko dodatek do w³aœciwej opowieœci.Dowiadujemy siê z niego, ¿e kiedy w jakiœ czas potem Czerwona Czapeczka znowu posz³a zanieœæ babci jedzenie, inny18.Cudowne i po¿ytecznewilk próbowa³ sprowadziæ j¹ z prostej drogi (cnoty).Tym razem dziewczynka spiesznie pod¹¿a do babci i mówi jej, co j¹ spotka³o, po czym wspólnie zaryglowuj¹ drzwi, aby wilk nie móg³ dostaæ siê do œrodka.W koñcu wilk spada z dachu do cebrzyka z wod¹ i tonie.Ostatnie zdanie baœni brzmi: "Czerwona Czapeczka zaœ posz³a weso³o do domu i nic z³ego jej nie spotka³o."W drugim wariancie przedstawione zostaje to, o czym sk¹din¹d s³uchacz opowieœci jest przekonany, a mianowicie, ¿e dziewczynka, zrozumiawszy po swoim smutnym doœwiadczeniu, ¿e jest jeszcze bardzo niedojrza³a i nie mo¿e sobie z tej racji sama poradziæ z wilkiem (uwodzicielem) - gotowa jest teraz przystaæ na aktywne przymierze z postaci¹ macierzyñsk¹.Wyra¿a to symbolicznie jej spieszne przybycie do babci, gdy tylko pojawi³o siê zagro¿enie, podczas gdy przy pierwszym spotkaniu z wilkiem w ogóle nie dostrzega³a niebezpieczeñstwa.Czerwona Czapeczka wspó³dzia³a teraz z matk¹ (matki) i idzie za jej radami.Babcia mianowicie poleca jej nape³niæ stoj¹cy przed domem cebrzyk wod¹, w której uprzednio gotowa³a kie³baski, a wilk, znêcony zapachem, zeœlizguje siê z dachu i wpada do wody.Tak wiêc we dwie ³atwo daj¹ sobie radê z wilkiem.Wytworzenie siê silnej wiêzi z rodzicem tej samej p³ci, wiêzi opartej na wspó³dzia³aniu, jest istotn¹ potrzeb¹ dziecka, poniewa¿ wówczas mo¿e siê ono uto¿samiaæ z rodzicem i œwiadomie uczyæ od niego, a to pozwala dziecku na pomyœlne dorastanie.Baœnie zwracaj¹ siê zarówno do naszej œwiadomoœci, jak do nieœwiadomoœci, tote¿ nie cofaj¹ siê przed sprzecznoœciami, jako ¿e w³aœnie wspó³istnienie sprzecznoœci jest tak bardzo charakterystyczne dla sfery nieœwiadomej.To, co w omawianej baœni dotyczy babci, mo¿na widzieæ w bardzo ró¿nym œwietle, zale¿nie do rozpatrywanej p³aszczyzny baœniowych znaczeñ.S³uchacz mo¿e zadawaæ uzasadnione pytanie, czemu wilk nie po¿era Czerwonej Czapeczki od razu w momencie spotkania, to jest natychmiast przy pierwszej sposobnoœci.Perrault w sposób dla siebie charakterystyczny daje tu na pozór racjonalne wyjaœnienie: wilk obawia siê pracuj¹cych niedaleko w lesie drwali.Poniewa¿ w opowieœci Perrault wilk to ca-274³y czas mê¿czyzna-uwodziciel, wydaje siê rzeczywiœcie prawdopodobne, ¿e nie œmie on uwieœæ ma³ej dziewczynki w zasiêgu wzroku i s³uchu innych mê¿czyzn.Zupe³nie inaczej dzieje siê w wersji braci Grimm.Daje nam siê tu do zrozumienia, ¿e motywem zw³oki jest niezwyk³a ¿ar³ocznoœæ wilka: "Wilk pomyœla³ sobie: «Ta m³odziutka dziewczynka jest smacznym k¹skiem, bêdzie mi lepiej smakowaæ ni¿ stara babcia;muszê siê tak zrêcznie urz¹dziæ, aby mi siê dosta³y obie.»" To wyjaœnienie wszak¿e nie bardzo ma sens, bo wilk móg³by przecie¿ najpierw - od razu - pochwyciæ Czerwon¹ Czapeczkê, a potem dopiero oszukaæ babciê.Zachowanie wilka w wersji braci Grimm wtedy zyska sens, jeœli przyjmiemy, ¿e aby mog³a mu siê dostaæ Czerwona Czapeczka, musi on najpierw pozbyæ siê babci.Póki matka (matki) jest w pobli¿u, nie bêdzie mia³ Czerwonej Czapeczki.* Zanim siê nie uwolni od babci, musi st³umiæ swe pragnienia; droga do ich realizacji zdaje siê wolna wówczas, gdy usuniêta ju¿ jest postaæ macierzyñska.W tej p³aszczyŸnie znaczeñ mamy w baœni do czynienia z nieœwiadomym ¿yczeniem córki, aby zostaæ uwiedzion¹ przez ojca (wilka) [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aceton.keep.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Kawa była słaba i bez smaku. Nie miała treści, a jedynie formę. Design by SZABLONY.maniak.pl.