Index
Pedagogika Pilch Tadeusz Zasady Badań Pedagogicznych(txt)
Asimov Isaac Science Fiction (Opowiadania).Txt
MODELNR2.TXT
DROGA (2).TXT
WIEZAJ~1.TXT
MOCPODSW.TXT
ANDRZE~1 (2).TXT
LEKCJA46.TXT
MALYBCHL.TXT
DZIKUS.TXT
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • latwa-kasiora.pev.pl

  • [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
    .Z tego powodu, i¿ zosta³o wydane o wiele póŸniej, w chwili gdy wiele pañstwchrzeœcijañskich powraca³o do polityki nietolerancji (Francja, monarchia austriacka, Polska), prawoz 1689 roku po raz kolejny pokazuje specyfikê angielsk¹, gdy¿ odt¹d to w³aœnie Anglia bêdzieprzyk³adem pañstwa tolerancyjnego w walce, któr¹ filozofowie toczyli przeciwko wszechw³adzykatolicyzmu.Pomimo swych pozytywnych stron, Toleration Act z roku 1689 nie zdo³a³ jednakodbudowaæ pokoju religijnego, poniewa¿ wy¿sze duchowieñstwo anglikañskie oburzy³o siê nakonformizm i mno¿enie szkó³ zak³adanych przez dysydentów.Poza tym kilku wysokichduchownych, zebranych wokó³ biskupa Sancroft, okazywa³o swe przywi¹zanie do Jakuba II,którego uznawali za prawowitego króla, natomiast jego ziêcia Wilhelma Orañskiego tylko zauzurpatora.Jakub II, g³owa Koœcio³a angielskiego, by³ w ich oczach jedynym autorytetem i dlategoodmówili oni z³o¿enia przysiêgi nowemu królowi.Rz¹d pozbawi³ ich urzêdów, co spowodowa³o i¿do 1714 roku istnieli biskupi non jurors; byli oni za³o¿ycielami ruchu jakobickiego (jacobitism),który zatruwa³ angielskie ¿ycie polityczne a¿ do po³owy XVIII wieku, nie wspominaj¹c opowstaniach w Szkocji.Z kolei wielu ludzi przesta³o uczêszczaæ na nabo¿eñstwo niedzielne izauwa¿ono powa¿ny spadek praktykowania religii.W 1695 roku prawo o cenzurze (Licensing Act)pozbawi³o biskupów jakiejkolwiek kontroli nad pras¹.W rzeczywistoœci prawo z 1689 roku nie uspokoi³o natychmiast umys³Ã³w; Anglia pogr¹¿y³asiê w gwa³townych konfliktach, poniewa¿ wy¿sze duchowieñstwo anglikañskie prowokowa³o doatakowania miejsc kultu dysydentów.Oburza³o siê tak¿e wydanie przez Johna Locke³a w 1695roku deistycznego wyznania wiary, „rozumnego chrzeœcijañstwa”, w którym potwierdza³, ¿eg³Ã³wn¹ prawd¹ chrzeœcijañsk¹ jest to, i¿ Jezus jest Mesjaszem.Tymczasem John Hoadley, przysz³ybiskup Winchesteru, broni³ idei, ¿e nie potrzeba zorganizowanych Koœcio³Ã³w, ani wyznañ wiary,ani liturgii.PodsumowanieUspokojenie konfliktów przebiega³o w Wielkiej Brytanii bardzo powoli, poniewa¿ urazyrewolucji z 1640 roku utrzymywa³y siê jeszcze w XVIII wieku, nawet jeœli bezkrwawa rewolucjapozwoli³a unikn¹æ wojny domowej.D³uga historia ruchu jakobickiego, przez lata pomijana przezhistoriografiê whigowsk¹, jest tego najbardziej widoczn¹ oznak¹.Tak samo jak we Francji silna spójnoœæ polityczna i autorytet rz¹du centralnego niepozwoli³y ruchowi dysydenckiemu zaistnieæ w regionach autonomicznych czy peryferyjnych,nawet jeœli te ostatnie przez pewien czas s³u¿y³y katolicyzmowi za schronienie.Szczêœciem dlaAnglii by³o umiarkowanie episkopatu i czêœciowa obojêtnoœæ wobec sporów teologicznych, którewstrz¹snê³y ró¿nymi odmianami chrzeœcijañstwa na kontynencie.Jednak¿e dojœcie do w³adzyKarola I oznacza³o koniec specyfiki angielskiej na okres prawie ca³ego stulecia.Innym szczêœciemdla spo³eczeñstwa i Koœcio³Ã³w angielskich by³o istnienie kolonii pó³nocnoamerykañskich które, zwyj¹tkiem Wirginii, s³u¿y³y za schronienie wszystkim dysydentom i przyjmowa³y kolejne falenonkonformistów przeœladowanych w metropolii, na przyk³ad purytanów w Massachusetts czykwakrów w Pensylwanii [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aceton.keep.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Kawa była słaba i bez smaku. Nie miała treści, a jedynie formę. Design by SZABLONY.maniak.pl.