Index
Asimov Isaac Science Fiction (Opowiadania).Txt
MODELNR2.TXT
DROGA (2).TXT
WIEZAJ~1.TXT
MOCPODSW.TXT
ANDRZE~1 (2).TXT
LEKCJA46.TXT
MALYBCHL.TXT
DZIKUS.TXT
PRINCE80.TXT
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • onisia85.xlx.pl

  • [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
    .A taka sytuacja w przypadku badania np.zaniedbañ wychowawczych w rodzinie moic staæ siê przyczyn¹ uzyskania nie w pe³ni prawdziwego obrazu.Koniccrnu jest zatem poinformowanie respondenta o celu badañ, o ich naukowym charakterze oraz intencjach badaj¹cego.Nale¿y we wstêpnej rozmowie wyeliminowaæ poczucie zagro¿enia lub jakichkolwiek konsekwencji dla badanego z powodu podanych faktów.Trzeba generalnie podkreœliæ, ¿e sposób przeprowadzania badañ ma ogromne znaczenie dla wartoœci uzyskanych materia³Ã³w.Zasad¹ jest przystosowanie jêzyka, pojêæ a nawet sposobu rozumowania do poziomu respondenta, jak równie¿ unikanie sformu³owañ które mog³yby respondenta irytowaæ lub obra¿aæ.Wreszcie zasad¹ jest, ¿e badania œrodowiskowe, z niewielkimi wyj¹tkami, powinny byæ anonimowe.9.3.2.Uporz¹dkowanie materia³Ã³w badawczychU p o r z ¹ d k o w a n i e.W przypadku prowadzenia badañ na licznej próbie, obejmuj¹cych wiele zagadnieñ ogólnych i szczegó³owych oraz prowadzonych wieloma technikami badawczymi stajemy przed koniecznoœci¹ uporz¹dkowania materia³Ã³w badawczych.Uporz¹dkowanie mo¿e byæ przeprowadzone wed³ug nastêpuj¹cych zasad: zakresu zagadnienia (zagadnienia ogólne lub szczegó³owe), grupy spo³ecznej lub rodzaju zjawiska, przy zale¿noœci spo³ecznej (uczniowie, rodzice, grupy rówieœnicze, odleg³oœæ do szko³y a sprawnoœæ nauki itp.).Nie zawsze istnieje mo¿liwoœæ przeprowadzenia tak precyzyjnych podzia³Ã³w, a w szczególnoœci dokonania ich w sposób roz³¹czny.Jeœli takiej mo¿liwoœci nie ma, wówczas nale¿y doprowadziæ przynajmniej do logicznego uporz¹dkowania zagadnieñ i faktów oraz ich umiejscowienia w poszczególnych typach materia³Ã³w.Np.opinie o czasie wolnym mo¿na znaleŸæ w ankietach, w zapisach obserwacyjnych czy wreszcie w materia³ach uzyskanych z dokumentów.W tym etapie bardzo pomocna mo¿e siê okazaæ znajomoœæ zasad klasyfikacji.Otó¿ materia³y badawcze stanowi¹ pewn¹ kategoriê faktów z rzeczywistoœci pozajêzykowej.Stanowi¹ zbiór cech przys³uguj¹cych przedmiotom.Ten zbiór cech mo¿na uporz¹dkowaæ logicznie w sposób przejrzysty i sposobny do analizy.9.3.3.Przygotowanie do kodyfikacjiW drugim etapie przygotowania materia³Ã³w staje przed nami koniecznoœæ klasyfikacji odpowiedzi wed³ug okreœlonego klucza.Ten etap pracy194 195nazwany zosta³ kodyfikacj¹.Podlegaj¹ mu wszelkie techniki badawcze, pos³uguj¹ce siê zapisem, a wiêc: wszelkie kwestionariusze, skale, arkusze obserwacji, wywiady nieskateryzowane itp.Celem tego zabiegu jest przyporz¹dkowanie odpowiednim kategoriom pojêciowym wszystkich mo¿liwych wypowiedzi kwestionariusza czy obserwowanych sytuacji.Jest to procedura wielce skomplikowana i ró¿norodna dla poszczególnych technik badawczych.Posiada wszak¿e jeden wymieniony ju¿ wy¿ej cel.Dla ilustracji zasady prowadzenia kodyfikacji omówimy w tym miejscu kodyfikacjê wywiadu œrodowiskowego czêœciowo skategoryzowanego.Wystêpuj¹ w nim 2 rodzaje pytañ: pytania otwarte i pytania skategoryzowane.Te ostatnie posiadaj¹ w³aœciwie swój klucz do symbolizacji, poniewa¿ zawieraj¹ wszystkie kategorie odpowiedzi.Istnieje zatem koniecznoœæ przeprowadzenia podobnej operacji z pytaniami otwartymi.Aby mo¿na by³o tego dokonaæ, nale¿y zapoznaæ siê z mo¿liwie najwiêksz¹ iloœci~t odpowiedzi na poszczególne pytania i stworzyæ ogólne kategorie pojêciowe, w których pomieszcz¹ siê wszelkie mo¿liwe odpowiedzi na okreœlone pytanie.Np.pytanie, które brzmi: "Jaki wp³yw zdaniem Pana(i) maj¹ nn syna koledzy, z którymi utrzymuje sta³e kontakty'?", mo¿e inspirowaæ do ró¿nych odpowiedzi.Równie¿ forma i jêzyk tych odpowiedzi bêd¹ bardzo ró¿norodne.Zadaniem naszym jest stworzenie uniwersalnej skali kategorii odpowiedzi, która pomieœci ka¿d¹ postaæ odpowiedzi respondenta.Tu mo¿na okreœliæ, ¿e odpowiedzi grupowaæ siê bêd¹ w trzy g³Ã³wne kategorie: wp³yw dodatni i po¿¹dany, wp³yw ujemny i niepo¿¹dany, brak wp³ywu lub œwiadomoœci jego istnienia.Z kolei dla wiêkszej precyzji dwa pierwsze typy odpowiedzi rozbijamy na grupy, w których staramy siG uchwyciæ charakter z³ego wp³ywu, typ grupy rówieœniczej, w której ch³opiec przebywa, lub inne interesuj¹ce nas wskaŸniki.A wiêc w pierwszym etapie odpowiedzi punkt a mo¿emy okreœliæ "przesta³ siê uczyæ", punkt b - "sta³ siê niesforny i niegrzeczny", punkt c - "zacz¹³ siê Ÿlc prowadziæ (piæ, paliæ)".W nastêpnym rozdziale przedstawiam schemat klucza, w którym postaram siê wyjaœniæ zasady jego budowy i u¿ycia.9.3.4.Weryfikacja hipotezNa pocz¹tku poczynañ badawczych sformu³owaliœmy szereg twierdzeñ, których uzasadnienie znaliœmy tylko czêœciowo i które nie mia³y rangi twierdzeñ udowodnionych.Celem badañ by³o uzyskanie w³aœnie potwierdzenia ich prawid³owoœci b¹dŸ te¿ uzyskanie materia³u podwa¿aj¹cego ich s³usznoœæ.Dla praktyki wychowawczej bowiem zarówno dowód pozytywny, jak i negatywny maj¹ jednakowe znacr.mw Ilyn~met pierwotne by³y twierdzeniami opartymi na rozumowaniu imlnl,~ v pv m niezupe³nym, a wiêc rozumowaniu opartym na niedostateczny i l~ ~ ,~ ~ dowodów potwierdzaj¹cych ich prawid³owoœæ.By³o to zatem rozuoum;~ nie zawodne [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aceton.keep.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Kawa była słaba i bez smaku. Nie miała treści, a jedynie formę. Design by SZABLONY.maniak.pl.