Index
Pod redakcjš Charlesa E. Skinnera Psychologia wychowawcza (14)
Frankl Viktor E. Psychoterapia dla każdego (14)
rok 2027 14 16 (3)
rozdzial 05 (14)
rozdzial 14 (66)
abc.com.pl 9
Sienkiewicz Henryk Potop
PIEPRZOWKA Domowy wyrob wodek Wirtualna Kuchnia Polska (7)
NYE Merlin
921 24 (5)
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • szarlotka.pev.pl

  • [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
    .Na czym polega³aby ta nowa metodologia? Sa to w wiêkszoœci wypadków ró¿ne metody kwestionariuszowe i wywiadu.Nowe podejœcie nie zast¹piio wiêc starego, rozwija siê odeñ niezale¿nie, a psychologowie nadal uprawiaj¹ i doskonal¹ ró¿ne laboratoryjne techniki badania pamiêci.Kwestionariusze teTABELA 9.ZADANIA PAMIÊCIOWE, WYMIENIANE W KWESTIONARIUSZACH METAPAMIÊCI.(ADAPTOWANE Z D.J.HERRMANNA, 1984)Codzienne zdarzenia i zadania Rutynowe czynnoœci SpotkaniaMiejsca Kierunki w przestrzeni RozmowyRozpoznawanie ludzi Znane nazwiska PoleceniaG³osy Zapachy Przedstawienia (np.telewizyjne) MuzykaEmocjeSpecyficzne epizody Wydarzenia niedawne Wydarzenia dawniejsze Dzieciñstwo Czynnoœci ostatnio wykonywane Zdarzenia traumatyczne Pr¿eczytane ksi¹¿kiInformacje semantyczne FaktyS³ownictwo Wydarzenia publiczne (np.sportowe) Dos³owne pamiêtanie tekstów (np.poezji) Pamiêæ umiejêtnoœciMnemotechniczne InneNiedoskona³oœci i trudnoœci pamiêciSk³onnoœæ do pope³niania b³êdów percepcyjnych Wykonywanie zadañ pamiêciowych w stresiestosowane w nowym nurcie badawczym s¹ dwojakiego rodzaju: kwestionariusze pamiêci i kwestionariusze metapamiêci.Te pierwsze, a jest wiele ich ró¿nych odmian, dotycz¹ z jednej strony treœci zawartych w pamiêci semantycznej, a z drugiej - w pamiêci epizodycznej.Sk³adaj¹ siê z zestawów pytañ sprawdzaj¹cych, ile osoba badana pamiêta ró¿nych szczegó³Ã³w z okreœlonej dziedziny.Przyk³ady dziedzin, których owe kwestionariusze dotycz¹, zebraliœmy w tabeli 8 adaptowanej z Herrmanna (1984).Komentuj¹c tê tabelê chcielibyœmy jedynie zaznaczyæ, ¿e rozró¿nienie przez autora zadañ semantycznych od epizodycznych nie jest76oczywiste - mo¿na mieæ bowiem w¹tpliwoœæ, czy pamiêtanie twarzy i nazwisk znajomych jest zadaniem semantycznym czy epizodycznym.Dla wyjaœnienia podajemy te¿, ¿e badanie przedmiotów powszechnego u¿ytku polega³o np.w eksperymentach Nickersona i Adamsa (1979) na pytaniu badanych o szczegó³y znajduj¹ce siê na monetach u¿ywanych przez nich na co dzieñ jako œrodki p³atnicze (bez mo¿liwoœci ogl¹dania ich w czasie badania), o to, czyja postaæ jest na nich przedstawiona, w któr¹ stronê zwrócony jest jej profil itp.Pamiêæ badanych w tym zakresie okaza³a siê bardzo niedok³adna.Druga grupa kwestionariuszy, tzw.kwestionariusze metapamiêci, dotycz¹ tego, jak badany ocenia ró¿ne aspekty w³asnej pamiêci i w odniesieniu do ró¿nych dziedzin.Pytania dotycz¹ np., jak wyraziœcie badany coœ pamiêta, jak ³atwo siê uczy, czy jego pamiêæ siê zmienia, jak czêsto coœ zapomina, jakiego rodzaju strategii czy sztuczek mnemotechnicznych u¿ywa, co odczuwa i jak ocenia swoje ró¿ne mo¿liwoœci i osi¹gniêcia w zakresie pamiêci.Szczegó³owe dziedziny, o które pytaj¹ kwestionariusze metapamiêci, zebraliœmy w tabeli 9.Do bardziej znanych kwestionariuszy tego typu nale¿¹: Inwentarz Doœwiadczeñ Pamiêciowych (lnventory of Memory Experience, Herrmann i Neisser, 1978), Kwestionariusz Metapamiêci (Metamemory Questionnaire, Zelinski i in., 1980), Kwestionariusz Roztargnienia (Cognitive Failure Questionnaire, Broadbent i in., 1982), Inwentarz Sk³onnoœci do B³êdów (Error Proneness Questionnaire, Reason, 1981 ), l4westionariusz Pamiêci Subiektywnej (Subjective Memory Questionnaire, Bennett-Levy i Powell, 1980) i inne.G³Ã³wnym problemem dotycz¹cym tych wszystkich kwestionariuszyjest, podobnie jak i innych tego typu testów, ich rzetelnoœæ i trafnoœæ.Jeœli chodzi o rzetelnoœæ, to ponowne badanie np.Inwentarzem Doœwiadczeñ Pamiêciowych da³o korelacjê 0,8.Problem trafnoœci pozostaje trudny do rozwi¹zania, zw³aszcza dla kweœtionariuszy metapamiêci.Jak ustaliæ obiektywne pomiary tego, co ma byæ porównywane z subiektywn¹ ocen¹ badanego, np.jak czêsto zapomina on numer telefonu? Czy nie wyst¹pi tu szczególny paradoks, ¿e ci, co robi¹ b³êdy, zapominaj¹ o tym, ¿e robi¹ b³êdy? WeŸmy dla przyk³adu pytania z Kwestionariusza Roztargnienia: Czy wpadasz na ludzi? Czy pamiêtasz o wy³¹czeniu œwiat³a? Czy przeoczasz skrzynki pocztowe?, na które badany odpowiada maj¹c do dyspozycji piêciostopniow¹ skalê od nigdy do bardzo czêsto.Jakie znaleŸæ obiektywne sprawdziany dla tego, co mówi badany? Wiadomo jest np., ¿e wyniki tego testu nie koreluj¹ z wynikami ³nwentarza Doœwiadczeñ Pamiêciowych.Autorzy Inwentarza uwa¿aj¹, ¿e oba te testy mierz¹ co innego: ich Inwentarz mierzy pamiêæ, a Kwestionariusz Roztargnienia uwagê [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aceton.keep.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Kawa była słaba i bez smaku. Nie miała treści, a jedynie formę. Design by SZABLONY.maniak.pl.