Index
abc.com.pl 3
abc.com.pl 7
John Grisham TheStreet Lawyer
03 (297)
18 (159)
Gerstmann Stanisław Rozwój uczuć
Bettelheim Bruno Cudowne i pożyteczne O znaczeniach i wartoÂściach baÂśni (8)
Zbigniew Nienacki Pan Samochodzik i Wyspa Zloczyncow
Henryk Sienkiewicz Pan Wołodyjowski
Pod redakcjÄ… Charlesa E. Skinnera Psychologia wychowawcza (14)
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kubawasala.pev.pl

  • [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
    .Bezbo¿ni powiadaj¹: «Nie os¹dzi³ nas sprawiedliwie.On uniewinnia, kogo chce, i skazuje, kogo chce».Œwiêty Jedyny (niech bêdzie b³ogos³awiony!) odpowiada: «Nie chcia³em wszystkiego ujawniaæ i nara¿aæ was na wstyd».Có¿ wtedy czyni? Odczytuje sprawozdanie z ich uczynków, a potem schodz¹ do gehenny" (Midrasz adPs 1; 12 b).Podczas rozprawy zostan¹ cz³owiekowi przypomniane wszelkie z³e uczynki, jakie pope³ni³ za ¿ycia, które swego czasu uzna³ za zbyt b³ahe, by siê nimi przejmowaæ.„Co oznacza tekst: «Kiedy nieprawoœæ u stóp moich mnie otacza³a» (Ps 49, 5)? Nieprawoœci, które cz³owiek depcze stopami50 na tym œwiecie, obejm¹ go w Dzieñ S¹du" (A.z.18 a).Poœród pytañ, które wtedy padaj¹, znajduj¹ siê na przyk³ad takie: „Czy uczciwie prowadzi³eœ swoje interesy? Czy mia³eœ ustalone godziny studiowania Tory] Czy spe³ni³eœ obowi¹zek za³o¿enia rodziny? Czy trwa³eœ w nadziei na zbawienie (Mesjasza)? Czy poszukiwa³eœ m¹droœci? Czy próbowa³eœ wywnioskowaæ jedn¹ rzecz z drugiej (w nauce)? Nawet jeœli na wszystkie te pytania odpowie pozytywnie, przyda siê to jedynie wtedy, gdy «bojaŸñ Pana jest skarbem jego» (Iz 33,6)51, w przeciwnym razie na nic siê to nie zda" (Szab.31 a).Tematem przytoczonej ju¿ przez nas przypowieœci52 by³o zagadnienie, czy kara wymierzana jest zarówno na ciele, jak i na duszy.Wed³ug mora³u tej opowiastki, skoro cia³o i dusza razem dopuszczaj¹ siê grzechu, to wspólnie ponosz¹ karê.Inna przypowieœæ wszak¿e zawiera odmienny wniosek: „Pewien kap³an poœlubi³ dwie kobiety, jedna by³a córk¹ kap³ana, a druga córk¹ œwieckiego Izraelity.Wrêczy³ im m¹kê ofiarn¹, a one j¹ zanieczyœci³y, przy czym jedna obwinia³a za to drug¹.Co uczyni³ kap³an? Pomin¹³ ¿onê, która by³a córk¹ cz³owieka œwieckiego, i wy³aja³ córkê kap³ana.Ta jednak rzek³a: «Panie mój, dlaczego j¹ pomijasz, a mnie ganisz?» On odpar³: «Ona jest córk¹ cz³owieka œwieckiego i nie nauczono jej w domu ojca (przepisów o œwiêtoœci m¹ki ofiarnej).Ty zaœ jesteœ córk¹ kap³ana i wyuczono ciê tego w rodzinnym domu.Dlatego w³aœnie nie czyniê wymówek tamtej, a ciebie ³ajam».Podobnie stanie siê na tamtym œwiecie, gdy dusza i cia³o stan¹ przed s¹dem.Co uczyni Œwiêty Jedyny (niech bêdzie b³ogos³awiony!)? Pominie cia³o i os¹dzi duszê, a kiedy ona zacznie siê broniæ: «Panie wszechœwiata! Obydwoje zgrzeszyliœmy razem, dlaczegó¿ wiêc pomijasz cia³o, a os¹dzasz mnie?», On odpowie: «Cia³o pochodzi z pado³u, na którym ludzie grzesz¹, ty natomiast pochodzisz z góry, gdzie grzechów siê nie pope³nia.Dlatego pomijam cia³o i os¹dzam ciebie»" (Lev.R.4, 5).50 Wyra¿enie idiomatyczne oznaczaj¹ce postawê lekcewa¿¹c¹.51 Tj.jeœli bojaŸñ Bo¿a by³a naczelnym motywem wszelkich jego dzia³añ.52 Zob.s.246.¯ycie po œmierci377Powszechnie przyjêta opinia g³osi³a, ¿e dusza do³¹cza do cia³a na czas s¹du, co wyra¿ono w nastêpuj¹cym stwierdzeniu: „Przez dwanaœcie miesiêcy (po œmierci w gehennie) cia³o istnieje, a dusza wznosi siê i zstêpuje; po dwunastu miesi¹cach cia³o przestaje istnieæ i wtedy dusza wznosi siê, by wiêcej ju¿ nie zst¹piæ" (Szab.152 b i nast.).Jak d³ugo trwa kara na³o¿ona na grzeszników? Czy Talmud uczy, ¿e kara jest wieczna? Istnieje co najmniej jeden fragment, w którym wydaje siê byæ zwarta taka sugestia.„Kiedy r.Jochanan b.Zakkaj zachorowa³, uczniowie przyszli go odwiedziæ.Na ich widok rabbi wybuchn¹³ p³aczem.Uczniowie rzekli: «O, lampo Izraela, prawy filarze po prawicy stoj¹cy, m³ocie potê¿ny, dlaczego p³aczesz?» On odpar³: «Gdyby prowadzono mnie przed ziemskiego króla, który dziœ jest tu, a jutro w grobie, który, jeœliby siê na mnie rozgniewa³, gniew jego nie trwa³by wiecznie, jeœliby mnie uwiêzi³, wiêzienie nie trwa³oby na zawsze, jeœliby mnie skaza³ na œmieræ, œmieræ nie trwa³aby na wieki, i którego móg³bym udobruchaæ s³owami lub przekupiæ pieniêdzmi — nawet wtedy zap³aka³bym, a có¿ dopiero teraz, kiedy wiedziony jestem przed Króla królów, Œwiêtego Jedynego (niech bêdzie b³ogos³awiony!), który ¿yje i trwa przez wiecznoœæ ca³¹, który jeœliby siê na mnie rozgniewa³, gniew Jego bêdzie wieczny, gdyby mnie uwiêzi³, w wiêzieniu pozosta³bym na zawsze, gdyby skaza³ mnie na œmieræ, œmieræ trwa³aby na wieki, i którego nie mogê udobruchaæ s³owami ani przekupiæ pieniêdzmi — a ponadto skoro otwieraj¹ siê przede mn¹ dwie drogi, jedna do Ogrodu Edeñskiego, a druga do gehenny, ja zaœ nie wiem, któr¹ z nich mnie poprowadz¹ — czy¿ nie powinienem p³akaæ?»" (Ber.28 b).Na podstawie tej retorycznej wypowiedzi nie nale¿y jednak zbyt pochopnie wyci¹gaæ wniosku, ¿e rabini rzeczywiœcie wierzyli w karê wieczn¹ [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aceton.keep.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Kawa była słaba i bez smaku. Nie miała treści, a jedynie formę. Design by SZABLONY.maniak.pl.