Index
Pedagogika Pilch Tadeusz Zasady Badań Pedagogicznych(txt)
Asimov Isaac Science Fiction (Opowiadania).Txt
MODELNR2.TXT
DROGA (2).TXT
WIEZAJ~1.TXT
MOCPODSW.TXT
ANDRZE~1 (2).TXT
LEKCJA46.TXT
MALYBCHL.TXT
DZIKUS.TXT
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • emaginacja.xlx.pl

  • [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    .Jest wymagany dla godzi-wego przyjcia wice kapaskich, ale nie do wanoci zawarciamaestwa."Ta oczywista obojtno wobec tego sakramentu-mwi Mc Kenzie - przyczynia si z pewnoci do obnieniajego rangi wrd katolikw".Jako podstaw bierzmowania w Pimie w.wskazuje Kocirzymski sowa: Dz.Ap.8,17 i 19,1-7.Owocem bierzmowaniama by blsze zjednoczenie z Chrystusem i powoanie na Jegowiadka w wiecie.Wedug II Soboru Watykaskiego wierni"utwierdzeni moc Ducha witego przez bierzmowanie s prze-znaczeni przez samego Pana do apostolstwa (Dekret o dziaalnocimisyjnej Kocioa, 3).Bierzmowanie wie te katolika z Kocioem i czyni go zdolnymdo wypeniania obowizkw chrzecijanina."Wierni przezsakrament bierzmowania jeszcze cilej wi si z Kocioem,otrzymuj szczegln ask Ducha witego i w ten sposb jeszczemocniej s zobowizani, jako prawdziwi wiadkowie Chrystusowi,do szerzenia wiary sowem i uczynkiem oraz do bronienia jej(Konstytucja dogmatyczna o Kociele,11 ).Koci Ewangelicki nie uznaje sakramentu bierzmowania.Sowa biblijne - Dz.Ap.19,1-7 - mwi o Chrzcie Janowymi o Chrzcie Ducha witego w imi Chrystusa, natomiast Chrzest,jakim si chrzci chrzecijan, nie jest chrztem Janowym.Naka-danie rk za jest oglnym wyrazem bogosawiestwa.Bierzmowanie jest, zdaniem Kocioa Ewangelickiego, rytemprzyjtym przez tradycj i Koci nigdy tego rytu nie uwaa zakonieczny do zbawienia ani te nie opiera si on na ustanowieniuChrystusa.Bierzmowanie stosuje si w Kociele Rzymskokatolic-kim po Komun w.i udziela ono tej samej aski, co komunia.W Kociele Ewangelickim aktem uznania dojrzaoci chrzeci-jaskiej jest konfirmacja, nie jest ona jednak sakramentem.Kon-firmacja jest odnowieniem przymierza Chrztu w., uprawnia doprzyjcia Komun w.i poprzedza j.Ma ona by rwnie przygo-towaniem do godnego ycia chrzecijaskiego, ktre byobywiadectwem o Chrystusie.Uprawnia do zawarcia maestwa.PokutaPokuta jest w Kociele Rzymskokatolickim sakramentem.Podstaw biblijn upatruje Koci Katolicki w sowach Ewan-gelii Jana 20,22-23.Materialnym znakiem sakramentu ma bywyznanie grzechw.Rwnie Koci Rzymskokatolicki widzi zwizek pomidzypokut a Chrztem i nazywa j "mozolnym Chrztem" (Grzegorzz Nazjanzu)."O ile bowiem w Chrzcie czowiek dostpuje uspra-wiedliwienia bez wikszego wysiku ze swej strony (.), to pojed-nanie z Bogiem w sakramencie pokuty wymaga od grzesznika (.1daleko idcego zaangaowania si" (Ks.I.Bieda: SakramentyKocioa posoborowEgo, s.233).Sam akt pokuty polega w Ko-ciele Rzymskokatolickim na okazaniu skruchy i podjciu zado-uczynienia.Owocem za pokuty ma by przywrcenie - przezodpuszczenie win - aski uwicajcej, uzyskanej w Chrzcie,i odwrcenie kary wiecznej.Kary doczesne naoone przez Ko-ci odpuszcza si zalenie od stopnia skruchy.Sakrament pokuty jest zwizany ze spowiedzi uszn, ktraodbywa si przy konfesjonale.Spowied jest konieczna przedprzyjciem Komun w.Przystpienie do niej raz do roku stanowiminimum pobonoci.Spowiednik jest przewodnikiem sumiew sprawach wiary.Obowizuje go tajemnica spowiedzi, pogwa-cenie jej jest surowo karane.Ksidz udziela absolucji sowami:"Odpuszczam ci twoje grzechy".W Kociele Prawosawnymabsolucji udziela si w formie modlitwy.Koci rzymski dzieli grzechy na miertelne i powszednie.Grzechy miertelne to te, ktre pozbawiaj chrzecijanina w sposbtrway zwizku z Bogiem, grzechy powszednie za zwizek tenosabiaj.Ktre grzechy s miertelne, okrela dziaajca od XVIIwieku komisja teologw moralnych, dokonujca analizy rnychprzypadkw i kwalifikujca je na zasadach kazuistycznych.Wynikitych orzecze znajduj si w dokumentach urzdu nauczajcego,a wic w dekretach papiea i hierarch kocielnej.S grzechybezsporne jak blunierstwo, morderstwo, cudzostwo, s rzeczy,ktrych Pismo w.nie wspomina (np.ludobjstwo, s i takie,ktre dzi si inaczej ocenia ni dawniej.Wspomniany ju teologkatolicki Mc Kenzie pyta: "Ale ile mona ukra, zanim winastanie si powana? Czy kamstwo jest grzechem powanym? /.)Co zrobi z grzechami nie wymienionymi w Pimie w.? Wielukatolikw uwaao - w czasach gdy obowizyway dawne prze-pisy - e grzechem miertelnym byo przyjcie Komun w.,jeli si nie zachowao od pnocy postu eucharystycznego.Jestwtpliwe, czy wiele osb byoby i dzi tego zdania.Wielu sdziorwnie, e grzechem miertelnym jest zjedzenie misa w pitek,a nadal sdzi, e grzechem miertelnym jest opuszczenie mszyw niedziel.Morderstwo jest grzechem powanym, ale jaki sto-pie uszkodzenia ciaa jest powany?" (Mc Kenzie: Koci Rzym-skokatolicki, s.194).Tak kazuistyk stosuje si w praktycespowiedniej.Wielu teologw sdzi obecnie, e katolicka teologiamoralna powinna zosta poddana gruntownej analizie (tame,s.195).W spowiedzi dewocyjnej wyznaje si nie tylko grzechy mier-telne, lecz i powszednie.Spowied uszn stosowano pierwotniena Wschodzie, w koach klasztornych, w VI wieku mnisi Iryjscyprzenieli j do Europy Zachodniej.Sakrament pokuty przynosi nie tylko pojednanie z Bogiem,lecz rwnie z Kocioem."Ci za, ktrzy przystpuj do sakra ~mentu pokuty, otrzymuj od miosirdzia boego przebaczeniezniewagi wyrzdzonej Bogu i rwnoczenie dostpuj pojednaniaz Kocioem" (Konstytucja dogmatyczna o Kociele, 11 ).Grze-szc bowiem wnosimy zakcenie w ycie Ciaa Chrystusowego.Koci rzymski naucza, i aska sakramentalna pokuty upo-dabnia nas do Chrystusa, zadoczynicemu Bogu za grzechyi skadajcemu Jemu za nie ofiar.Sobr Trydencki gosi, ijeli wspcierpimy z Chrystusem, to i bdziemy z Nim wsp-uwielbieni /sesja XVI).Koci Ewangelicki ma wasn nauk o pokucie, ktr przed-stawilimy w rozdziale pt."Ewangelicka nauka o wadzy kluczw".W katolickiej nauce o pokucie razi nas ograniczenie tej nauki dosamej tylko skruchy i brak nam wyranego podkrelenia roliwiary w Chrystusa, ktry umar za nasze winy i przynosi pokj.Nauka katolicka podkrela natomiast nadal bardzo silnie zado-uczynienie, ktre wYjednuje ask odpuszczenia.Nie moemy sirwnie pogodzi z kazuistyczn moralnoci w ocenie grzechu,grozi to niebezpieczestwem elastycznego traktowania odpowie-dzialnoci.Pamitajmy, e Jezus traktowa grzech bardzo subtel-nie (Mat.5, 21-271.Koci Ewangelicki nie traktuje tych swjako "rad ewangelicznYch".Twierdzenie, jakoby pokutujcygrzesznik wspcierpia z Chrystusem w Jego mce, jest niewa-ciwe, gdy Chrystus cierpia za cudze grzechy, grzesznik za zawasne.Wspcierpienie z Chrystusem, o ktrym mwi ap [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aceton.keep.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Kawa była słaba i bez smaku. Nie miała treści, a jedynie formę. Design by SZABLONY.maniak.pl.