Index
Robinson Kim Stanley Czerwony Mars
Chmielewska Joanna Wszystko czerwone
Patterson James Roze sa czerwone
William Gibson Swiatlo wirtualne
143 15 (2)
fakty i mity 2
ch07 (16)
Bettelheim Bruno Cudowne i pożyteczne O znaczeniach i wartoÂściach baÂśni (11)
abc.com.pl 9
abc.com.pl 6
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • bydgoszczanin.xlx.pl

  • [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
    .Nanoroboty, jakie powstan¹ do 2029 roku, nie musz¹ mieæ w³asnego systemu nawigacji.Mog¹ byæ unoszone w krwioobiegu i, przep³ywaj¹c obok ró¿nych formacji nerwowych, komunikowaæ siê z nimi, tak jak robimy to teraz z kolejnymi komórkami w systemie telefonii komórkowej.Rozdzielczoœæ, prêdkoœci i koszty skaningowych badañ mózgu eksploduj¹ wyk³adniczo.Skaning mózgu z ka¿d¹ now¹ generacj¹ pozwala widzieæ z coraz wiêksz¹ rozdzielczoœci¹.Mamy obecnie technologiê, która pozwala zobaczyæ wiele znamiennych szczegó³Ã³w w ludzkim mózgu.Oczywiœcie, nie ma ca³kowitej zgody, co do tego, czym one s¹, ale mo¿emy je widzieæ bardzo dok³adnie pod warunkiem, ¿e koñcówka skanera jest w najbli¿szym s¹siedztwie.Mo¿emy dziœ obserwowaæ mózg i zobaczyæ jego aktywnoœæ z bardzo du¿¹ dok³adnoœci¹; trzeba tylko poprowadziæ koñcówkê skanera, tak ¿eby znalaz³a siê najbli¿szym s¹siedztwie ka¿dej formacji nerwowej.Tylko jak mamy to zrobiæ, nie powoduj¹c szkód? Wystarczy wys³aæ skanery do wnêtrza mózgu.Zgodnie z przeznaczeniem kapilary przechodz¹ przez ka¿de po³¹czenie miêdzy neuronami, ka¿dy neuron i ka¿d¹ formacjê nerwow¹.Mo¿na wys³aæ miliardy takich skaningowych robotów po³¹czonych w jedn¹ bezprzewodow¹ sieæ lokaln¹, a przeprowadz¹ skaning mózgu i wykonaj¹ z bardzo du¿¹ rozdzielczoœci¹ odwzorowanie wszystkiego, co dzieje siê w œrodku.Co zrobimy z ogromn¹ neurologiczn¹ baz¹ danych, która w ten sposób powstanie? Jedn¹ rzecz zrobimy na pewno: zrekonstruujemy mózg, czyli zrozumiemy podstawowe zasady, na których opiera siê jego dzia³anie.To przedsiêwziêcie ju¿ siê rozpoczê³o.Mamy obrazy o wysokiej rozdzielczoœci z pewnych obszarów mózgu.Mózg nie jest jednym organem; jest z³o¿ony z setek wyspecjalizowanych obszarów, z których ka¿dy ma inn¹ organizacjê.Zbadaliœmy pewne obszary w korze s³uchowej i wzrokowej oraz u¿yliœmy tych badañ, ¿eby napisaæ bardziej inteligentne oprogramowanie.Carver Mead z politechniki Caltech stworzy³ na przyk³ad zaawansowany, cyfrowo sterowany chip analogowy, którego projekt opiera siê na biologicznie inspirowanych modelach uzyskanych z rekonstrukcji pewnych wzrokowych i s³uchowych struktur.Jego sensory wizji stosowane s¹ teraz w najlepszych kamerach cyfrowych.Pokazaliœmy, ¿e umiemy zrozumieæ takie algorytmy, ale ró¿ni¹ siê one od algorytmów, które zwykle uruchamiamy w naszych komputerach.Nie s¹ sekwencyjne i nie s¹ logiczne; s¹ chaotyczne, wysoce wspó³bie¿ne i zdolne do samoorganizacji.Maj¹ holograficzn¹ naturê, gdy¿ nie istnieje ¿aden neuron pe³ni¹cy rolê naczelnego dyrektora.Mo¿na usun¹æ dowolny neuron, przeci¹æ dowolny przewód i niewiele siê zmieni - informacje i procesy s¹ rozproszone w skomplikowanej strukturze.Na podstawie takich przes³anek zbudowaliœmy dziœ wiele biologicznie inspirowanych modeli.Jest to dziedzina, w której obecnie pracujê, u¿ywaj¹c takich technik, jak ewoluuj¹ce „algorytmy genetyczne” i „sieci neuronalne” oparte na biologicznie inspirowanych modelach.Dzisiejsze sieci neuronalne s¹ matematycznymi uproszczeniami, ale w miarê tego, jak pog³êbia siê nasze zrozumienie zasad dzia³ania ró¿nych obszarów mózgu, bêdziemy budowaæ coraz silniejsze coraz silniejsze biologicznie inspirowane modele.Wreszcie bêdziemy mogli tworzyæ i odtwarzaæ takie procesy, zachowuj¹c ich masowo równoleg³e, sterowane cyfrowo lecz analogowe, chaotyczne i samoorganizuj¹ce siê w³asnoœci.Bêdziemy w stanie odtwarzaæ typy procesów w³aœciwe setkom ró¿nych obszarów mózgu i konstruowaæ twory - zapewne nie bêd¹ silikonowe, a prawdopodobnie zrobione z czegoœ w rodzaju nanorurek - które osi¹gn¹ z³o¿onoœæ, bogactwo i g³êbiê ludzkiej inteligencji.Dzisiejsze maszyny wci¹¿ s¹ milion razy mniej z³o¿one od ludzkiego mózgu, co jest jedn¹ z g³Ã³wnych przyczyn, ¿e nie dorównuj¹ ludziom.Nie potrafi¹ zrozumieæ ¿artu, byæ zabawne, rozumieæ ludzi, odwzajemniæ uczuæ ani prze¿yæ duchowych doœwiadczeñ.Nie s¹ to przecie¿ skutki uboczne ludzkiej inteligencji, tylko jej podstawowe objawy.Jedynie technologia o z³o¿onoœci ludzkiego mózgu potrafi stworzyæ coœ, co bêdzie mieæ równie atrakcyjne i autentyczne cechy.Wracaj¹c do rzeczywistoœci wirtualnej, rozwa¿my scenariusz wymagaj¹cy bezpoœredniego po³¹czenia ludzkiego mózgu z implantowanymi nanorobotami.Demonstrowano wiele ró¿nych technologii komunikacji w jednym b¹dŸ drugim kierunku pomiêdzy mokrym analogowym œwiatem neuronów oraz cyfrowym œwiatem elektroniki.Jedna z takich technologii, tzw.neurotranzystor, pozwala na komunikacj¹ dwukierunkow¹.Je¿eli neuron przewodzi, neuronowy tranzystor wykrywa taki impuls elektromagnetyczny, wiêc mamy komunikacjê od tego neuronu do elektroniki.Mo¿emy tak¿e wywo³aæ przewodzenie w neuronie lub powstrzymaæ go od przewodzenia.Dla pe³nego zanurzenia w rzeczywistoœci wirtualnej wyœlemy miliardy takich nanorobotów, aby zajê³y pozycje przy ka¿dym w³Ã³knie nerwowym przychodz¹cym od naszych organów zmys³owych.Je¿eli chcemy byæ w realnej rzeczywistoœci, bêd¹ tam siedzieæ i nie robiæ nic.Je¿eli zapragniemy byæ w rzeczywistoœci wirtualnej, bêd¹ t³umiæ sygna³ przychodz¹cy od prawdziwych zmys³Ã³w i zast¹pi¹ go sygna³em, który mamy odbieraæ w wirtualnym œwiecie.Zgodnie z tym scenariuszem wirtualna rzeczywistoœæ bêdzie pochodziæ z naszego wnêtrza i bêdzie odtwarzaæ dzia³anie naszych zmys³Ã³w.Utworzy dzielone œrodowiska, wiêc mo¿na tam bêdzie wejœæ w towarzystwie jednej albo kilku osób.Wizyta w witrynie bêdzie oznaczaæ wejœcie do œrodowiska wirtualnego, dzia³aj¹cego na wszystkie zmys³y: nie tylko na piêæ podstawowych zmys³Ã³w, lecz na uczucia, przyjemnoœæ seksualn¹ i poczucie humoru.Wszystkie te wra¿enia i prze¿ycia maj¹ neurologiczne korelaty, o czym mówiê w swojej ksi¹¿ce The Age of the Spiritual Machines.Przyk³adowo podczas operacji na ods³oniêtym mózgu m³odej kobiety (przytomnej) chirurdzy stwierdzili, ¿e pobudzenie pewnego miejsca w mózgu powoduje u niej œmiech.S¹dzili, ¿e wywo³uj¹ w ten sposób tylko ca³kowicie mimowolny odruch œmiechu.Jednak wkrótce przekonali siê, ¿e dzia³aj¹ na poczucie humoru: ilekroæ pobudzali to miejsce, wszystko j¹ niezmiernie bawi³o.Powtarza³a: „Wszyscy wygl¹dacie bardzo œmiesznie”.Stosuj¹c implantowane nanoroboty, bêdziemy mogli wzmocniæ lub zmieniæ emocjonalne reakcje.Mo¿e byæ to wynik nak³adania siê wirtualnych œrodowisk.Bêdziemy mieli ró¿ne cia³a do odmiennych prze¿yæ.Tak samo jak dziœ ludzie nadaj¹ obraz z kamer w swoich mieszkaniach, kiedyœ bêd¹ przekazywaæ ca³oœæ swoich zmys³owych a nawet uczuciowych prze¿yæ, st¹d ka¿dy, jak w filmie Byæ jak John Malkovich, prze¿yje coœ z ¿ycia innej osoby.Ostatecznie takie nanoroboty rozbuduj¹ ludzk¹ inteligencjê i nasze zdolnoœci na wiele ró¿nych sposobów.Poniewa¿ s¹ w stanie komunikowaæ siê bezprzewodowo, mog¹ tworzyæ nowe po³¹czenia nerwowe.Zapewne wzmocni to nasz¹ pamiêæ, zdolnoœci poznawcze i umiejêtnoœæ rozpoznawania regu³.Rozwiniemy ludzk¹ inteligencjê przez rozbudowê jej obecnego paradygmatu masowych po³¹czeñ nerwowych, jak równie¿ przez bliski zwi¹zek z niebiologicznymi formami inteligencji.Bêdziemy zdolni tak¿e do ³adowania wiedzy, czegoœ, co maszyny potrafi¹ ju¿ dziœ, ale my jeszcze nie umiemy.Przyk³adowo przez kilka lat uczyliœmy pewien eksperymentalny komputer rozumienia ludzkiej mowy, korzystaj¹c z biologicznie inspirowanych modeli - sieci neuronalnych, modeli Markowa, algorytmów genetycznych, samoorganizacji wzorców - opartych na naszym obecnym s³abym rozumieniu systemów zdolnych do samoorganizacji w œwiecie biologicznym.Du¿¹ czêœæ projektu stanowi³o zgromadzenie tysiêcy godzin zapisu mowy ró¿nych osób w rozmaitych dialektach i przedstawienie tego materia³u systemowi tak, ¿eby móg³ rozpocz¹æ próby rozpoznawania mowy [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aceton.keep.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Kawa była słaba i bez smaku. Nie miała treści, a jedynie formę. Design by SZABLONY.maniak.pl.