Index
Daniken Erich Moj swiat w obrazach
Przenicowany swiat
swiat (14)
306 33 (3)
chlopi 33
33 (127)
03 3moj
CH25 (12)
Kratochvil Stanisław Psychoterapia Kierunki metody badania (8)
02 01
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • autonaprawa.keep.pl

  • [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    .FotografiaŚwiatło - oświetlenie          Truizmem jest stwierdzenie, że bez światła nie ma fotografii.          Wyróżniamy dwa rodzaje światła: naturalne i sztuczne.          Pierwsze to nie tylko światło emitowane przez słońce w dzień, ale i rozchodzące się przed wschodem i po zachodzie słońca.Jest ono słabe, ale nowoczesne błony rejestrują wtedy obraz równie skutecznie jak w oświetleniu dziennym.          Efekty uzyskiwane światłem naturalnym różnią się w zależności od pory dnia, a i od pory roku (szczególnie w fotografii barwnej).Przyczyną tych zmian jest temperatura barwowa.Jest ona wyrażona w stopniach Kelvina (W.Thompson 1824 - 1907), a określa rozkład światła emitowanego przez rozżarzone ciało.          Przybliżone temperatury niektórych źródeł światła:lkopuła nieba pogodnego - 20000lniebo pochmurne - 7000llampa błyskowa - 6000lświatło słoneczne - 5500llampy studyjne (Nitraphot) - 3200lpokojowe oświetlenie żarowe - ok.3000          Częstą przyczyną zmiany barwy na zdjęciach jest właśnie zmieniająca się temperatura barwowa.Światło poranne posiada zabarwienie niebieskawe.To samo zdjęcie w południe, ale w cieniu (np.drzewa), będzie charakteryzowało się też niebieską dominantą.Zdjęcia popołudniowe (o zachodzie słońca) są z kolei "ciepłe", żółto - pomarańczowe.Filtrami można przywrócić barwom naturalny charakter, ale zazwyczaj pozostawia się je niezmienione, bo lekka dominanta nadaje kolorom atrakcyjny odcień.          Źródłem światła sztucznego są lampy błyskowe lub żarówki.Pierwsze posiadając w przybliżeniu temperaturę barwową zbliżoną do światła naturalnego nie powodują żadnej dominanty barwnej.Fotografując na błonie "dziennej" w świetle lamp żarowych otrzymamy wyraźną zmianę barw.By uzyskać w takich warunkach naturalne kolory musimy albo zastosować specjalne filtry lub specjalną błonę do światła sztucznego.          Kiedy z przymusu rezygnujemy ze światła naturalnego, musimy sami pomyśleć o jak najlepszym oświetleniu sztucznym.Najprostszą sprawą jest użycie lampy błyskowej wbudowanej w aparat lub umieszczonej na jego obudowie.Jest to proste rozwiązanie, ale nie zawsze najlepsze.          Lampa umieszczona w aparacie lub bardzo blisko, powoduje płaskie oświetlenie przedmiotu.Powstaje obraz o jasnych, wyżartych przednich planach, a odległe plany są coraz ciemniejsze.Zaletami stosowania lamp jest możliwość fotografowania w trudnych warunkach "z ręki" bez obawy poruszenia, łatwość zmiany miejsca, brak wydzielania ciepła oraz stała temperatura barwowa porównywalna do światła dziennego.          Każdy potrafi zrobić poprawne technicznie zdjęcie używając lampy błyskowej, ale tylko doświadczeni fotografowie wiedzą jak użyć lampy błyskowej by uzyskać z niego charakter światła naturalnego i jak wykorzystać jego możliwości do kreacyjnego oświetlenia sceny.          Najważniejszą zaletą oświetlenia studyjnego (fleszowego lub żarowego) jest całkowite podporządkowanie zamysłowi fotografa.Może on przez cały czas kontrolować całość oświetlenia: zmieniać jego kierunek i charakter z poszczególnych lamp.I tu większość fotografów stara się osiągnąć w studiu wrażenie oświetlenia naturalnego stosując jedną zdecydowaną lampę w okolicy aparatu i jedno światło wypełniające (rozjaśniające) imitujące oświetlenie z nieba.          Wyjątkowymi, a ciekawymi źródłami światła są np.świeca czy światło mieszane, składające się ze światła naturalnego i sztucznego.          Ze względu na położenie źródła światła w stosunku do przedmiotu wyróżniamy oświetlenie w poziomie i pionie [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aceton.keep.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Kawa była słaba i bez smaku. Nie miała treści, a jedynie formę. Design by SZABLONY.maniak.pl.