Index
Serfontein Gordon Twoje nadpobudliwe dziecko Poradnik dl
ptrace.h (2)
czekajac
Books Dav
Dav
www nie com pl 1
wiedza i zycie3
12 (496)
Nocna plaga
Zwierciadło piekieł
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • typer24.pev.pl

  • [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
    .13) ze zbiornikiem paliwa (fot.14) nie poluzowa³y siê; gdybytak siê sta³o, a zapomnielibyœmy o poprawieniu opasek i zapewnieniuszczelnoœci po³¹czeñ, wówczas we wnêtrzu pojazdu bêdzieci¹gle czuæ benzynê — co jest zjawiskiem niebezpiecznym dlazdrowia.54Wymianasworzni zwrotnicNAPRAWA Producent 126P zaleca smarowanie zwrotnic co 10 tys.km, my zaœ proponujemyczynnoœæ tê powtarzaæ znacznie czêœciej.Nie bêdzie przesad¹ smarowaniezwrotnic nawet co 3 tys.km lub co pó³ roku, w zale¿noœci od tego, który warunekzostanie wczeœniej spe³niony.Typowym objawem wskazuj¹cym na zacieranie siê zwrotnic s¹ du¿e opory ko³akierownicy podczas skrêcania.Nie przes¹dzaj¹ one jednak, i¿ przyczyna niedomaganiatkwi w zwrotnicach, bowiem podobne objawy wyst¹pi¹ te¿ przyzapieczeniu siê sworzni kulistych uk³adu kierowniczego lub eksploatacji pojazdubez oleju w przek³adni kierowniczej.Przyczyn¹ zwiêkszenia siê oporów ko³akierownicy mo¿e byæ równie¿ znaczne zmniejszenie ciœnienia w ogumieniu kó³przednich.Ostatni przypadek jest oczywiœcie bardzo ³atwy do wykrycia, chc¹c natomiastsprawdziæ, czy nie wystêpuje jedna z wczeœniej wymienionych ewentualnoœciodszukujemy smarowniczki (po jednej dla ka¿dego ko³a) i wt³aczamy w nie smarobserwuj¹c, czy wychodzi on spod górnej i dolnej tulejki (fot.1).Jeœli smar niedaje siê wt³oczyæ, a miejsca styku zwrotnic z obejmami s¹ suche, to istnieje du¿eprawdopodobieñstwo, i¿ zwrotnice s¹ zatarte.W takim przypadku spróbujmywpuœciæ nieco nafty lub oleju napêdowego (np.strzykawk¹ lekarsk¹) w miejscastyku zwrotnic z obejmami, a po kilku godzinach powtórzymy próbê przet³oczeniasmaru.W czasie przep³ukiwania naft¹ samochód powinien ze zdjêtymiprzednimi ko³ami staæ na podstawkach, a druga osoba musi w tym czasieenergicznie pokrêcaæ ko³em kierownicy metod¹ „od oporu do oporu".Gdy po tych zabiegach nie zmalej¹ opory podczas obracania ko³em kierownicy,pozostaje nam ustalenie, z którym z przypadków wymienionych na wstêpiemamy do czynienia.Sprawdzenie, a szczególnie ewentualna wymiana sworznizwrotnic s¹ skomplikowane i dlatego przed przyst¹pieniem do nich radzimydok³adnie przeczytaæ niniejszy opis, by nie tylko zmierzyæ „si³y na zamiary", ale iprzygotowaæ odpowiednie narzêdzia.55Sprawdzenie rozpoczynamy od podniesienia obydwuboków pojazdu i takiego ustawienia pojazdu (np.napodstawkach), aby ko³a osi przedniej znalaz³y siê wpozycji umo¿liwiaj¹cej swobodne ich obracanie.Chwytamyza ko³o pojazdu w sposób pokazany na fotografii 2 iporuszaj¹c nim naprzemiennie (tzn.ci¹gn¹c jedn¹ rêk¹, aodpychaj¹c drug¹) sprawdzamy, czy nie istniej¹ wyczuwalneluzy (uwaga, trzeba je umieæ odró¿niæ od luzów³o¿ysk!).Nastêpnie zdejmujemy ko³o i od³¹czamy dr¹¿ekkierowniczy, co jest mo¿liwe po odkrêceniu kluczem 1 7mm nakrêtki sworznia kulistego koñcówki dr¹¿ka kierowniczego(fot.3) i za³o¿eniu odpowiedniego œci¹gacza.Sworzeñ jest osadzony wciskowo w sto¿kowym otworzei je¿eli nie dysponujemy œci¹gaczem, to przystawiamym³otek do jednego boku sworznia, a drugim m³otkiemuderzamy w przeciwny bok w celu rozruszania po³¹czeniasto¿kowego (fot.4).Bezpoœrednie wybijanie sworzniam³otkiem, nawet za poœrednictwem miêkkiej podk³adki, zregu³y prowadzi do uszkodzenia czêœci gwintowanej, aczêsto te¿ do odkszta³cenia dr¹¿ków lub ³¹czników i nieprzynosi ¿adnych skutków.Od³¹czamy dr¹¿ek (fot.5) ichwytaj¹c rêkami bêben hamulcowy usi³ujemy nim poruszyæ(fot.6) w lewo i prawo (tak jak podczas skrêcaniako³em kierownicy).Jeœli mo¿emy to uczyniæ bez najmniejszegowysi³ku, to przyczyn powoduj¹cych wystêpowanienadmiernych oporów podczas skrêcania powinniœmyposzukiwaæ w drugiej zwrotnicy, zapieczeniu siê sworznikulistych uk³adu kierowniczego lub samej przek³adnikierowniczej.Gdy ruchy wokó³ zwrotnicy bêd¹ utrudnionelub w ogóle niemo¿liwe, wówczas mamy doczynienia z zapieczeniem siê zwrotnicy i musimy j¹rozebraæ, aby wymieniæ sworzeñ i tulejki.Kolejnoœæ czynnoœci:- œciskamy kluczem nastawnym "pokrywkê ochronn¹nakrêtki czopa zwrotnicy (fot.7) i wyjmujemy j¹;- odkrêcamy kluczem nasadowym 22 mm nakrêtkêczopa zwrotnicy (fot.8); nakrêtka prawego ko³a malewy gwint;- wyjmujemy ³o¿ysko wraz z podk³adk¹ (fot.9) i k³adziemyje na czysty papier;- przyk³adamy kawa³ek drewna do obrze¿a bêbna hamulcowegoi lekko weñ uderzaj¹c m³otkiem doprowadzamydo czêœciowego œci¹gniêcia bêbna; w koñcowejfazie œci¹gamy bêben bezpoœrednio rêkami (fot.10),aby nie spad³;5713- odchylamy wyk³adzinê komory baga¿nika i za pomoc¹ kluczy 5,5 i13 mm odkrêcamy górne mocowanie amortyzatora (fot.11);- przytrzymujemy rêk¹ amortyzator i kluczem 13 mm odkrêcamynakrêtkê dolnego jego mocowania (fot.12);- popychamy amortyzator „ku górze", doprowadzaj¹c do jego skrócenia,co u³atwi nam jego wyjêcie (fot.13);- uk³adamy w kolejnoœci wyjmowania poszczególne podk³adkigumowe, metalowe oraz nakrêtki (fot.14), co u³atwi nam póŸniejszymonta¿ amortyzatora;58odkrêcamy kluczem 13 mm dwienakrêtki mocuj¹ce tarczê hamulcow¹(fot.15, 16) i zdejmujemy j¹ wraz zeszczêkami i cylinderkiem; po od³¹czeniutarczy hamulcowej od zwrotnicyodk³adamy j¹ na wahacz (nie od³¹czaj¹cprzewodu hamulcowego);odkrêcamy dwoma kluczami 1 7 mmnakrêtkê œruby mocuj¹cej resor zobejm¹ zwrotnicy (fot.17);wybijamy œrubê mocowania resoru zobejm¹ zwrotnicy korzystaj¹c z miedzianegoprêta i m³otka (fot.18);5960odkrêcamy dwoma kluczami 1 7 mm nakrêtkê œrubymocuj¹cej wahacz do zwrotnicy (fot.19) i wybijamyœrubê (fot.20);od³¹czamy resor od obejmy zwrotnicy uderzaj¹c lekkom³otkiem w obejmê (fot.21) dopóty, dopóki tulejametalowo — gumowa nie znajdzie siê poza obrysemobejmy zwrotnicy;przenosimy zwrotnicê na stó³ warsztatowy i przystêpujemydo jej rozbierania; je¿eli bêdziemy mieli k³opoty zwybiciem zapieczonych elementów, to musimy skorzystaæz prasy;wybijamy tulejê metalowo — gumow¹ mocowania wahaczaz obejm¹ zwrotnicy za pomoc¹ trzpienia o œrednicy26,2 mm z czêœci¹ prowadz¹c¹ o œrednicy 10,0 mm(fot.22, 23);wybijamy ko³ek blokuj¹cy sworzeñ zwrotnicy korzystaj¹cz trzpienia o œrednicy 8,2 mm (fot.24);61- wybijamy sworzeñ zwrotnicy w kierunku „ku do³owi"zwrotnicy (fot.25), u¿ywaj¹c trzpienia o œrednicy 14,5mm; jednoczeœnie zostanie wypchniêta zaœlepka zdolnej czêœci obejmy; mocujemy górn¹ czêœæ obejmyzwrotnicy w imadle, natomiast zwrotnic¹ wykonujemywahad³owe ruchy — u³atwi nam to roz³¹czenie elementów(fot.26);- myjemy zdemontowane czêœci (fot.27) w nafcie luboleju napêdowym i osuszamy; jeœli stwierdzimy, ¿esworzeñ ma w¿ery, widoczne zu¿ycie lub œlady zapieczeñ,to nale¿y go wymieniæ;- przewiercamy rozwiertakiem o œrednicy 15 mm otworyw obejmie zwrotnicy w celu usuniêcia brudu i œladówzapieczeñ;- sprawdzamy luzy miêdzy sworzniem a tulejkamiobejmy zwrotnicy (fot.28) oraz miêdzy sworzniem azwrotnic¹ (fot.29), ¿aden luz nie powinien byæ wyczuwalny;- wybijamy tulejki obejmy zwrotnicy trzpieniem o œrednicy16,9 mm z czêœci¹ prowadz¹c¹ o œrednicy 14,9mm (fot.30); górn¹ wygodniej jest wybijaæ w stronêdolnej czêœci obejmy zwrotnicy, natomiast doln¹ wstronê górnej czêœci;63- wbijamy nowe tulejki (fot.31) i rozwiercamy je na wymiar 1 5,01 6.1 5,043mm (fot [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aceton.keep.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Kawa była słaba i bez smaku. Nie miała treści, a jedynie formę. Design by SZABLONY.maniak.pl.