Index
Bogdanowicz Marta O dysleksji czyli specyficznych trudnoÂœciach w czytaniu i pisaniu (2)
Steiner Chrzeœcijaństwo jako rzeczywistoœć mistyczna
Stachniuk Chrzeœcijaństwo a ludzkoœć
chip 5
fakty i mity 2
22 (362)
Goodkind Terry Bezbronne Imperium
baudolino
Przetacznik Gierowska Maria, WÅ‚odarski Ziemowit Psychologi (2)
abc.com.pl 9
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl

  • [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
    .Po drugie, mnisibuddyjscy przestrzegali celibatu nie ze wzglêdu na idea³moralny, ale z powodów utylitarno-praktycznych.Chodzi-³o o oszczêdzanie energii witalnej, przejawiaj¹cej siê wþr'zech postaciach: energii seksualnej, oddechowej iduchowej.Nale¿a³o oszczêdzaæ energiê seksualn¹, bymóc skoncentrowaæ sw¹ si³ê witaln¹ na wysi³ku medyta-eyjnym.Po trzecie, przestrzeganie celibatu zmniejsza³orazmiar powszechnego cierpienia.)e¿eli wed³ug pierwszej5zlachetnej Prawdy ¿ycie jest cierpieniem, to wydanie nafwiat potomstwa jest skazywaniem go na ¿ycie wni:ekoñcz¹cym siê cyklu cierpienia.Mnisi buddyjscy s¹przekonani, ¿e przyczyniaj¹c siê poprzez zachowywaniecelibatu (bêd¹cego zreszt¹ w zaniku) do ograniczeniaprzyrostu naturalnego, zmniejszaj¹ rozmiary cierpienia.rradycja buddyjska przekazuje, ¿e Budda odradza³mnichom posiadanie potomstwa z uwagi na fakt, i¿ dzieciþie bêd¹ mog³y unikn¹æ cierpienia.'zSpecyfikê celibatu chrzeœcijañskiego, który nie dasiê zawêziæ do zachowywania samej tylko wstrzemiêŸli-'þ Por.T h i c h N h a t H a n h: Spokój to ka¿dy z nas.T³.M.K³obu-kowski.Warszawa, Pusty Ob³ok 1992 s.78n. 224 WSPÓLNOTA BUDDY)SKA (SANGHA)woœci, okreœla w sposób najbardziej istotny chrystocen-tryzm.Celibat jest odpowiedzi¹ na oblubieñcz¹=mi³oœæChrystusa, która domaga siê ca³kowitego daru z siebie- daru oddania siê Chrystusowi i innym.Buddyzm, w którym nie istnieje zjawisko Koœcio³a,charakteryzuje s³abo rozwiniêta struktura hierarchiczna.Nie ma on w³adzy centralnej ani ¿adnego odpowiednikaMagisterium Koœcio³a.Nie ma Koœcio³Ã³w lokalnych.Wspólnota wiernych, zwana sangha, obejmuje wyznaw-ców Buddy bardzo luŸno ze sob¹ zwi¹zanych.Wewn¹trzniej szczególne miejsce zajmuj¹ wspólnoty monastyczne,zwane te¿ sanghþ, ale w sensie bardziej œcis³ym.Na ichczele stoj¹ wybieralni opaci.W³adza sprawowana jestjednak kolektywnie, czêsto przy pomocy specjalnej rady.'3W przeciwieñstwie do chrzeœcijañstwa klasztorybuddyjskie nie stanowi¹ wspólnot duchowych.Nie znanejest tu pojêcie wiêzi nadprzyrodzonej.W chrzeœcijañstwieklasztor, podobnie jak ca³a wspólnota wiernych, jestCia³em Mistycznym Chrystusa.)est odbiciem w miniaturzewspólnoty w s p ó I n i e pielgrzymuj¹cego LuduBo¿ego, wspólnoty, któr¹ mo¿na by nazwaæ "systememnaczyñ po³¹czonych", gdzie ka¿de dobro i z³o ma wymiarspo³eczny.)est rzecz¹ oczywist¹, ¿e w buddyzmie, któryz zasady neguje podmiotowoœæ osobow¹ (doktryna anatty),trudno mówiæ o prawdziwej wspólnocie osób, "communiopersonarum": Wspólnota buddyjska w sposób zewnêtrznyi pragmatyczny pomaga mnichom i mniszkom w ichsamotnej drodze ku nirwanicznemu zatraceniu indywi-dualnej osobowoœci.'3 )est doœæ du¿y udzia³ œwieckich, zwfaszcza w sprawach administracyj-nych i finansowych.: II.MORALNOŒÆ I ASCEZA MONASTYCZNAW sposób szczególnie jaskrawy ujawniaj¹ siê:þþ miêdzy buddyzmem i chrzeœcijañstwem ró¿nice w dzie-þ dzinie pos³uszeñstwa.We wspólnocie buddyjskiej prze³o-G= ¿ony nie jest upowa¿niony przez Boga do sprawowaniax w³adzy, a tym bardziej nie jest on )ego reprezentantem.Cz³onkowie wspólnoty nie czuj¹ siê wewnêtrzniezwi¹zani ani z prze³o¿onym, ani miêdzy sob¹.Ka¿dyþno¿e zostaæ przyjêty do klasztoru na okreœlony czas i wka¿dej chwili mo¿e go opuœciæ.S³owo "mnich" jest wzastosowaniu do monastycyzmu buddyjskiego myl¹ce,poniewa¿ kojarzy siê z chrzeœcijañskim pojêciem sta³ejwspólnoty, zbudowanej na fundamencie wiary, nadziei imi³oœci oraz praktyki trzech rad ewangelicznych: ubóstwa,czystoœci i pos³uszeñstwa.Ubóstwo, czystoœæ i pos³uszeñstwo stanowi¹ pew-n¹ specyfikê chrzeœcijañstwa z uwagi na ich przynale¿-noœæ do tzw."œrodków ubogich" w Koœciele.).Maritainþ odró¿nia w Koœciele dwa rodzaje œrodków: bogate iþ ubogie.'þ Te ostatnie w³¹czone s¹ w ekonomiê Krzy¿a.Ichistota zosta³a ukazana w s³owach Chrystusa: ")e¿eli ziarnoþþ pszenicy wpad³szy w ziemiê nie obumrze, zostanie tylko;amo, ale je¿eli obumrze, przynosi plon obfity" () 12,24).þþþrodki ubogie wyra¿aj¹ podwójn¹ prawdê: prawdê oþþ g³aboœci cz³owieka i prawdê o potgdze Boga.Bóg niepotrzebuje si³y cz³owieka, by móg³ realizowaæ przez niego:: œwoje plany.Potrzebuje uznania przez cz³owieka jegos³aboœci i ca³kowitej zale¿noœci od Niego jako Nieskoñ-czonej Mocy i Nieskoñczonej Mi³oœci.A to dokonuje siê:;w sposób szczególny poprzez œrodki ubogie, do którychþþ Zob.Jacques M a r i t a i n: On the Philosophy oi History.London1957 s.70 n. WsPÓLNOTA BUDDYjSKA (SANGHA)oprócz rad ewangelicznych: ubóstwa, czystoœci i pos³u-walki þzraeþitów z Amalekitami 5tary Testament ukazujepotêgê œrodka ubogiego, jakim jest modlitwa wiaryMoj¿esza (Wj 17,8-13).Dzie³o Zbawienia dokona³o siêprzez realizacjê par excellence œrodka ubogiego, jakimby³o pos³uszeñstwo )ezusa wobec woli Ojca.Równie¿Maryja uczestniczy w zbawczym dziele Chrystusa poprzezœrodki ubogie: przez wspó³cierpienie z Synem i wyra¿on¹w S³owie "fiat" postawê pos³uszeñstwa.Nie znaczy to, ¿e Koœció³ nie docenia roli œrodkówbogatych; podkreœla jednak, ¿e ich skutecznoœæ zale¿yostatecznie od œrodków ubogich.Niedoskona³oœæ œrod-kóvv bogatych wynika z faktu, ¿e przez nie przeziera moc(pozorna) cz³owieka.Nios¹ one ze sob¹ pokusê przy-w³aszczenia sobie dzia³ania Bo¿ego.Œrodki ubogie s¹trwa³e, nie mog¹ ich zniszczyæ przeœladowania, przeciw-nie, pomna¿aj¹ je, mimo ¿e ograbiaj¹ Koœció³ ze œrodkówbogatych.Buddyzm nie przyjmuje teorii dotycz¹cej œrodkówubogich, poniewa¿ wyra¿ana przez ni¹ waloryzacjacierpienia nie da siê pogodziæ z buddyjsk¹ tendencj¹ dojego unicestwienia.Krzy¿ podobnie jak kiedyœ tak i dziœpoZostaje "zgorszeniem" - równie¿ dla buddystów.'5'5 Por.poni¿ej refleksje D.T.Suzuki na temat Ukrzy¿owania, s.353.;þ.tþ; þþþ MORALNOŒÆ I AsCEZA MONASTYCZNA 2273.Idea³ moralnyW klasycznym obrazie symbolizuj¹cym drogi kuzbawieniu buddyzm przedstawia œwiat w postaci dwóchrozdzielonych strumieniem brzegów.)eden z nich to œwiatsamsary, charakteryzuj¹cy siê trzema istotnymi cechami:nietrwa³oœci¹, niesubstancjalnoœci¹ oraz obecnoœci¹wszechogarniaj¹cego cierpienia [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aceton.keep.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Kawa była słaba i bez smaku. Nie miała treści, a jedynie formę. Design by SZABLONY.maniak.pl.