Index
[ebook pl.SMP] (psychologia) cialdini raobert wywieranie wpływu na ludzi teoria i pra
Pod redakcjš DRA N. HUM. Grzegorza Zalewskiego Kontrowersje w psychologii i filozofii medycyny
Aronson Elliot, Wilson Timothy D., Akert Robin M. Psychologia społeczna (11)
Dodziuk Anna Psychologia podręczna Częœć III Pokochać (12)
Szmidt Krzysztof J. Psychologia podręczna Częœć V Elementarz twórczego myslenia
Strelau Jan, redaktor naukowy Podręcznik akademicki Podstawy psychologii
spiryt (2)
018 01 (4)
RHL38
Issac Asimov Nemesis (11)
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ramtopy.keep.pl

  • [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
    .Umo¿liwiaj¹ one racjonalne i u¿yteczne spêdzanie wolnego czasu, rozwijanie i kszta³towanie zainteresowañ, wypoczynek w okresie wakacji itp.Instytucje wychowania bezpoœredniego i poœredniego.W koñcu wyró¿nimy instytucje wychowania bezpoœredniego i poœredniego(Przec³awski, 19683.Pierwsze z nich maj¹ charakter profesjonalny i realizuj¹ okreœlone cele opiekuñcze i wychowawcze.S¹ to ¿³obki, przedszkola, szko³y kluby itp.Drugie, np.instytucje upowszechniania sztuki, placówki s³u¿by zdrowia lub zak³ady pracy, wspó³dzia³aj¹ z pierwszymi, a ponadto tworz¹ w³asne formy organizacyjne, takie jak œwietlice czy szko³y przy fabrykach kursy i pogadanki organizowane przez przychodnie lekarskie, policyjne izby dziecka itp.W ten sposób zaciera siê granica miêdzy bezpoœrednim a poœrednim wywieraniem wp³ywu wychowawczego przez oba rodzaje œrodowisk instytucjonalnych.Istniej¹ te¿ ró¿ne powi¹zania miêdzy wychowawczym œrodowiskiem naturalnym, takim jak rodzina czy grupa rówieœnicza, a intencjonalnym, np.kontakty rodziców z przedszkolem czy szko³¹ bardziej lub mniej sformalizowane(komitety rodzicielskie, ale te¿ pomoc szkole przy remontach, uroczystoœciach szkolnych itp), zjazdy absolwentów szkó³ i uczelni wy¿szych oraz wiele innych form wspó³dzia³ania spo³ecznoœci lokalnej z placówkami wychowawczymi.+-ec.Ponadto w pedagogicznej dzia³alnoœci szko³y, a tak¿e innych instytucji oœwiatowych i opiekuñczych, równie¿ prowadzonych przez Koœció³, uwzglêdnia siê w szerokim zakresie inicjatywê i spontaniczn¹ aktywnoœæ wychowanków oraz istniej¹ce ju¿ miêdzy nimi naturalne wiêzi uczuciowe i spo³eczne.Podsumowanie.W psychologii, podobnie jak w pedagogice i socjologii wychowania nast¹pi³a wyraŸna ewolucja pojêcia œrodowiska.Szczególn¹ uwagê zwróciliœmy na œrodowisko analizowane z perspektywy interakcyjnej jako z³o¿ony uk³ad ekologiczny.Przy analizie struktury œrodowiska wychowawczego ukazano zarówno koncepcje bardziej tradycyjne, na przyk³adzie wyró¿nienia trzech krêgów œrodowiskowych: osobistego, lokalnego i okolicznego, jak te¿ podejœcie psychologii ekologicznej, w której wyodrêbnia siê œrodowisko aktualne, mikroœroduwiskoi makroœrodowisko.Z kolei œrodowisko globalne zawiera trzy g³Ã³wne p³aszczyzny: przyrodnicz¹ albo naturaln¹, spo³eczn¹ i kulturow¹, uczestnicz¹ce równie¿ w procesie wychowania.Ponadto odró¿niono œrodowisko wychowawcze naturalne od intencjonalnego oraz instytucje wychowania bezpoœredniego i poœredniego, wskazuj¹c na wzajemne miêdzy nimi powi¹zania.Pytania sprawdzaj¹ce.1.Jak okreœlisz œrodowisko wychowawcze?2.Jakie kryteria mo¿na przyj¹æ za podstawê klasyfikacji œrodowisk wychowawczych?3.Na czym polega dynamika œrodowiska wychowawczego?Przedstaw elementy sta³e i zmienne w wybranych œrodowiskach.4.Jak traktuje siê œrodowisku z perspektywy interakcyjncj?5.Czym siê ró¿ni œrodowisko aktualne od mikroœrodowiska i makroœrodowiska?6.Wymieñ niektóre sk³adniki œrodowiska okolicznego i lokalnego.7.Czym ró¿ni¹ siê wychowawcze œrodowiska naturalne od intencjonalnych?A jakie s¹ miêdzy nimi powi¹zania?Zadania.1.Zastanów siê, na czym polegaj¹ trudnoœci w okreœleniu pojêcia œrodowiska wychowawczego.Dokonaj analizy dowolnej definicji, wybranej z lektury uzupe³niaj¹cej.2.Rozwa¿ w³asne œrodowisko wychowawcze z perspektywy interakcyjnej.Przedyskutuj z kimœ ten problem.3.Na podstawie rozeznania we w³asnym œrodowisku lokalnym spróbuj okreœliæ zasiêg jego wp³ywu wychowawczego na m³odzie¿ dorastaj¹c¹.4.Spróbuj scharakteryzowaæ mikro-i makroœroduwisku, w którym ¿yjesz.5.ZgromadŸ informacje o instytucjach opiekuñczych w Twoim œrodowisku lokalnym.Scharakteryzuj na podstawie dostêpnych Ci Ÿróde³ dzia³alnoœæ jednej z nich.Rozdzia³ 30.WYCHOWANIU W RODZINIE.WprzwadzenieRodzina-naturalne œrodowisko wychowawcze Sposoby ekologicznej analizy rodziny: modele interpersonalne, mikrosystemowe, mezusystemowei egzosystemowe-Cechy rzdziny-Wspó³czesne modele rodzin polskich-Wychowanie w rodzinie a tradycje kulturowe Funkcje wychowawcze rodziny Funkcje sta³e i zmienne-Stosunek do instytucji wspomagaj¹cych-Wspólne funkcje wychowania w rodzinie-Znaczenie rodziny dla psychicznego rozwoju jednostki Struktura rodziny Wielkoœæ rodziny-Struktura rodziny a pozycja dziecka-Problemy dziecka jedynego-Koncepcja Bernsteina-Komunikacja w rodzinie Style wychowania w rodzinie Geneza stylów wychowania-Wychowanie niekonsekwentne-Styl autokratyczny-Styl demokratyczny*Styl liberalny Postawy rodzicielskie Koncepcja postaw rodzicielskich-Typologia postaw-Model Schaefera-Model Ziemskiej-Postawy pozytywne, akceptacja dziecka, uznanie jego praw, rozumna swoboda, wspó³dzia³anie-Postawy negatywne: odrzucenie, unikanie, nadopiekuñczoœæ, nadmierne wyrnagRlll¿lAtmos.Wprowadzenie.Rozwa¿ania w tym rozdziale bêd¹ dotyczyæ przede wszystkim podstaw psychologicznych wychowania w rodzinie.Rozumiemy przez nie te wszystkie sk³adniki struktury, organizacji i funkcjonowania rodziny, które w swej istocie s¹ b¹dŸ czynnikami natury psychologicznej(np.osobowoœæ rodziców, ³¹cz¹ca ich wiêŸ emocjonalna, stosunki uczuciowe miêdzy rodzicami a dzieckiem, postawy rodzicielskie, role pe³nione przez rodziców), b¹dŸ te¿-stanowi¹c czynniki innego rodzaju, pozapsychologiczne-rzutuj¹ na iloœæ i jakoœæ.oddzia³ywañ wychowawczych na rozwój jednostki i jej osobowoœæ(np.liczebnoœæ rodziny i jej status spo³eczny, ekonomiczny i zawodowy, przynale¿noœæ terytorialna, tradycje kulturowe itp).Bêdziemy starali siê okreœliæ znaczenie przynajmniej niektórych z tych czynników dla spe³niania funkcji i zadañ wychowawczych przez wspó³czesn¹ rodzinê polsk¹.Analizê psychologiczn¹ wychowania w rodzinie poprzedzimy kilkoma uwagami na temat modelu wspó³czesnej rodziny i charakterystycznych jej cech w odró¿nieniu od rodziny tradycyjnej.Rodzina-naturalne œrodowisko wychowawcze.Rodzina jest tym sk³adnikiem œrodowiska wychowawczego, który oddzia³uje na jednostkê najd³u¿ej, niekiedy przez ca³e ¿ycie.Wp³yw wychowawczy rodziny jest jednak najsilniejszy we wczesnych stadiach rozwoju, w okresie dzieciñstwa, gdy jednostka nie podlega jeszcze lub podlega w ograniczonej mierze oddzia³ywaniom innych instytucji, a za opiekê nad ni¹ i jej wychowanie odpowiedzialni s¹ przede wszystkim rodzice.W³aœnie ze wzglêdu na tê odpowiedzialnoœæ za dziecko rodzinê mo¿na nazwaæ instytucj¹.Rodzina stanowi jednak zarazem podstawow¹ grupê spo³eczn¹, elementarn¹ komórkê ¿ycia w spo³eczeñstwie.Ten fakt wp³ywa na rodzaj i przebieg procesów wywierania wp³ywu na psychikê dziecka i na sposoby kszta³towania jego osobowoœci w œrodowisku rodzinnym.Oprócz funkcji wychowawczych rodzina spe³nia wiele innych funkcji, które rzutuj¹ na proces wychowania w niej.Proces ten bywa czêsto ¿ywio³owy, spontaniczny, rzadziej natomiast staje siê w pe³ni œwiadom¹ i planow¹ dzia³alnoœci¹, ukierunkowan¹ na realizacjê okreœlonych celów [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aceton.keep.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Kawa była słaba i bez smaku. Nie miała treści, a jedynie formę. Design by SZABLONY.maniak.pl.