Index
Wolyniec Bogdan Zrodlo zycia (2)
Wolyniec Bogdan Zrodlo zycia
Dajczer Buddyzm w Swej Specyfice i Odrębnoœci w Obec Chrzeœcijaństwa
Bogdanowicz Marta Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym (10)
Berling Peter Dzieci graala (2)
Adam Smith An Inquiry Into The Nature And Causes Of The Wealth Of Nations
wiedza i zycie4
19 ps (4)
I Robot
19 (237)
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lenka007.xlx.pl

  • [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
    .Tymichowej lub plastykowych nasadek o trójk¹tnymprzekroju2.Mo¿na je kupiæ w krajach Europy Zachodniej.Nauczyciel, podobnie jak w przypadku dzieci z dysgrafi¹, niepowinien przyœpieszaæ tempa pisania takiego dziecka i winien zada-waæ mu krótsze teksty do pisania i zalecaæ dodatkowe æwiczeniagrafomotoryczne usprawniaj¹ce rêkê i koordynacjê wzrokowo-rucho-w¹.Wskazane jest indywidualne traktowanie dziecka z obni¿on¹sprawnoœci¹ motoryczn¹, poniewa¿ wptywa ona na niski poziomestetyczny zeszytów.Dok³adne wskazania i æwiczenia znajduj¹ siê w ksi¹¿ce M.Bogdanowicz,Leworêcznoœæ u dzieci, Warszawa 1992, WSiP.2 M.Bogdanowicz, Ziniczenia w rysowaniu, Gdañsk, 1993.W wielu krajach dziecko z dysortografi¹ ma prawo do wyd³u¿eniaczasu przeznaczonego na pracê egzaminacyjn¹ pisemn¹ o 1 /3 czasuobowi¹zuj¹cego pozosta³ych uczniów (Norwegia, Wielka Brytania,Wêgry), a tak¿e zwolnione jest z nauki jêzyków obcych.Dzieci dyslektyczne sprawiaj¹ te¿ specyficzne tudnoœci wychowaw-cze: czêsto nie maj¹ wyczucia czasu i przestrzeni.Dlatego te¿spóŸniaj¹ siê na lekcje, myl¹ drogê do klasy, gubi¹ siê w budynkuszkoly.Czêsto dzieci te maj¹ wolne tempo pracy, nie nad¹¿aj¹ zakolegami z zapisywaniem tekstów ani z wykonywaniem zadañ.Dlategowskazana by³aby cierpliwoœæ i danie im dodatkowego czasu narozwi¹zanie zadania pisemnie lub te¿ zamiana na wykonanie goustnie.Nauczyciel powinien znaæ dobrze specyfikê problemu dysleksji,dysortografii i dysgrafii, poniewa¿ umo¿liwi mu to rozumienieproble-mów dziecka i sprzecznoœci, np.miêdzy dobr¹ znajomoœci¹ faktówhistorycznych a trudnoœciami z ich chronologicznym uporz¹dkowa-niem, wiedz¹ z zakresu geografii a niemo¿noœci¹ zorientowania siê namapie, dobrym myœleniem matematycznym a btêdami podczas wyko-nywania zadañ,prawid³owym rozwi¹zywaniem zadañ matematycznycha niemo¿noœci¹ zapamiêtania tabliczki mno¿enia, wielokrotnego prze-pisywania tego samego tekstu w ramach poprawy pracy klasowej apope³niania podczas przepisywania coraz to nowych b³êdów, czytaniawielu ksi¹¿ek a popetniania bfêdów ortograficznych w czêsto powta-rzaj¹cych siê wyrazach, ³adnego przepisywania kilkunastu linijek abazgrania w dalszej czêœci kartki zeszytu, dobrego s³uchu muzyczne-go a niemo¿noœci¹ nauczenia siê czytania nut, bardzo dobr¹ znajomo-œci¹ jêzyka obcego i licznych b³êdów w pisaniu tekstów w tym jêzyku.Nauczyciel powinien uwa¿nie obserwowaæ dziecko i kontrolowaæjego postêpy, ale tak, aby nie by³o to dla niego urazem.Naprzyk³adbtêdy w pracach pisemnych powinny byæ ka¿dorazowo wskazanebez dodatkowych komentarzy, typu "skandaliczna ortografia","orto-grafia !!!", Nie s³u¿y to jako informacja, lecz raczej oddzia³ujeemocjo-nalnie, obni¿aj¹c samoocenê dziedka.Nauczanie bêdzie efektywne,jeœli nie bêdzie siê opiera³o na emocjach negatywnych: strachu,niepewnoœci, poczuciu wstydu i winy, lecz na uczuciachpozytywnych:na zainteresowaniu, zaciekawieniu, poczuciu kompetencji,prze¿yciusukcesu, poczuciu si³y i w³asnych mo¿liwoœci, gdy dziecku uda siê106  107pokonaæ trudnoœæ.Dlatego wa¿ne jest, aby nauczyciel dostarczy³okazji do prze¿ycia choæby ma³ego sukcesu na pocz¹tku ka¿dej lekcji,co da dziecku trochê poczucia pewnoœci siebie.Dobrze jest równie¿,gdy nauczyciel unika stwierdzeñ silnie negatywnych, np.'nie','Ÿle', 'tonie na temat', które blokuj¹ dalsze wypowiedzi dziecka.OdpowiedŸnauczyciela powinna daæ mu szansê poprawienia odpowiedzi lubuzupetnienia jej, co nastêpuje na przyk³ad po stwierdzeniu'Tak,to jestprawda, ale dotyczy tylko jednej strony omawianego zagadnienia.Spróbuj powiedzieæ o tym coœ wiêcej, jak oceniæ to od strony.'.Postêpy dziecka zale¿¹ bowiem od dobrego kontaktu z nauczycielemi motywacji do pracy.Nauczanie dzieci dyslektycznych powinno byæ prowadzone woparciu o indywidualne programy, uwzglêdniaj¹ce indywidualne tem-po uczenia siê, koniecznoœæ wielokrotnego utrwalania materia³u.Przyk³adem mo¿e byæ zwolnienie dziecka dyslektycznego z obowi¹zkuuczenia siê dwóch jêzyków obcych.Wybór, którego jêryka bêdzie siêuczy³o, powinien byæ dokonany wspólnie z dzieckiem.Wysitek i wk³ad pracy dziecka to zasadnicze podstawy ocenyszkolnej,a nie efekty, które zazwyczaj s¹ niewspótmierne do nich.Podstawowym zadaniem naucryciela jest dostrzec dziecko zespecyficznymi trudnoœciami w uczeniu siê, zapewniæ mu badaniediagnostyczne przez psychologa i pedagoga, w razie potrzebykonsul-tacjê logopedyczn¹ i lekarsk¹.Je¿eli nauczyciel jest przeszkolony w zakresie pomocy dzieciomdyslektycznym, to wówczas mo¿e on w³¹czaæ æwiczenia korekcyjno-kompensacyjne w program dla wsrystkich dzieci w klasie, azalecaæ wformie dodatkowych zadañ domowych dla potrzebuj¹cego ich dzie-cka.Jeœli ten rodzaj pomocy nie wystarczy, konieczna jest pomocspecjali-sty nauczyciela-terapeuty.Zazwyczaj s¹ to zajêcia grupowe lub indywidualne trwaj¹ce 1-1,5godziny 1-2 razy w tygodniu, które powinny byæ kontynuowane przezrodziców w domu.Nauczyciel dziecka powinien byæ w statym kontakcie z rodzicami inauczycielem-terapeut¹, aby realizowaæ wspblnie indywidualny pro-gram dydaktyczno-terapeutyczny sformu³owany dla ucznia.10828.Czy wobec dzieci dyslektycznych stosuje siê jakieœ ulgiegzami-nacyjne?Pewnego rodzaju ulgi przynosz¹ dziecku dyslektycznemu opiniepsychologiczne, bêd¹ce podsumowaniem przeprowadzonych w po-radni psychologiczno-pedagogicznej lub poradni zdrowiapsychiczne-go badañ diagnostycznych, zawieraj¹ce szereg wskazañ dla nauczy-ciela.Oczywiœcie inn¹ spraw¹ jest to, ¿e nie wszyscy nauczyciele jerozumiej¹ i chc¹ braæ pod uwagê 1.Powa¿niejsrym problemem jest egzamin wstêpny do szkoly œred-niej.Wielu rodziców, którzy dot¹d nie doceniali problemów w nauceswego dziecka, w ostatniej klasie szkoly podstawowej mobilizujesiê iprzychodzi do psychologa z proœb¹ o badanie i opiniê, która pomo¿edziecku przejœæ przez egzmin wstêpny.Je¿eli psycholog i pedagogwydadz¹ opiniê, ¿e trudnoœci dziecka maj¹ charakter dysleksji idysortografii, mo¿e ona spowodowaæ, ¿e na egzaminie wstêpnym jegopraca bêdzie oceniana od strony merytorycznej, btêdy zaœ, które siê wniej pojawi¹, nie stan¹ siê przycryn¹ dyskwal'rfikacji.Szkofa niemusisiê jednak stosowaæ do wskazañ zawartych w opinii [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aceton.keep.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Kawa była słaba i bez smaku. Nie miała treści, a jedynie formę. Design by SZABLONY.maniak.pl.