Index
rozdzial 10 (44)
44 695
44 1425
44 (34)
12 (44)
44 601
44 (31)
3 (44)
Przetacznik Gierowska Maria, Włodarski Ziemowit Psychologi (2)
Monsun
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • szkicerysunki.xlx.pl

  • [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    .Symbole - "rozdarta sosna" oraz "złoty róg", "czapka z piór", "złota podkowa", "chocholi taniec".Kategoria:PolskiZakres:Młoda PolskaTytuł:Symbole - "rozdarta sosna" oraz "złoty róg", "czapka z piór", "złota podkowa", "chocholi taniec".Dodano:1999.08.17Symbol "rozdarta sosna" łączy się z głównym bohaterem powieści "Ludzie bezdomni" Stefana Żeromskiego.Tomasz Judym wyrzeka się osobistego szczęścia, nie decyduje się na małżeństwo z Joasią Podborską.Rani ją, odtrącając miłość i plany na stworzenie rodziny.Bohater pochodzi z ubogiej, robotniczej rodziny.Po zdobyciu zawodu lekarza jego celem staje się walka o ulepszenie rzeczywistości - pomoc bezdomnym z warszawskich ulic, ubogim chłopom z Cisów i pracującym w nieludzkich warunkach robotnikom z Zagłębia.Judym ape-luje do innych o wrażliwość społeczną.Wygłasza referat u doktora Czernisza o zrzeczeniu się honorariów za leczenie biedaków - traci aprobatę własnego środowiska.Stawia światu wymagania maksymalne, ale realne.Judym zorganizował przy zakładzie uzdrowiskowym mały szpital dla ludności Cisów.Opracował projekt osuszania bagien, pogarszających warunki zdrowotne.Spotkał się jednak z oportunizmem zarządcy, Krzywosąda.Światem, w którym porusza się Judym rządzi zasada zysku.Postawa buntu, "szewska pasja" prowadzi do samotnej walki z otoczeniem, bezdomności fizycznej i duchowej.Judym zamieszkuje w przygodnych lub służbowych mieszkaniach.Bezdomnymi są również: brat Tomasza, Wiktor - działacz robotniczy, w obawie przed represjami tułający się wraz z rodziną po Europie, Korzecki - inżynier, świadek krzywdy i nędzy górników Zagłebia, Joanna - nauczycielka wędrująca po domach swoich wychowanków.Ujawnia się dramat szlachetnych jednostek, które w oczach społeczeństwa są maniakami.Postać Judyma przypomina bohatera romantycznego.Podobnie jak Kordian szuka drogi życiowej i walczy samotnie, jest wrażliwy na krzywdę jak Konrad Wallenrod i bierze odpowiedzialność za losy innych wzorem Konrada z III cz."Dziadów".Awans społeczny rodzi konflikt, gdyż z jednej strony Judym zrzeka się związku z warstwą robotniczą, z drugiej zaś chce pomagać ludziom tego stanu.Decyduje się na rozstanie z ukochaną, aby odpowiedzialność za bliskich nie wiązała mu rąk w walce ze złem.Po spotkaniu z Joasią przeżywa rozterkę wyboru między "urodą życia" a altruizmem.Zostaje sam jak rozdarta przez huragan sosna.Symbol jest jednocześnie psychizacją krajobrazu."Złoty róg", który otrzymał Gospodarz od Wernyhory, jest symbolem myśli kierującej narodem.Ma zachęcić do walki o niepodległość."Na jego rycerny głos spotężni się Duch, podejmie Los".Gospodarz, który miał być przywódcą, przekazał róg Jaśkowi.Ten zgubił go nachylając się nad "czapką z piór".Ona zaś symbolizuje tradycję i poczucie własności.Próżność doprowadziła do zaprzepaszczenia idei narodowej.Motywem chciwości staje też zamknięta w skrzyni przez Gospodynię "złota podkowa" - symbol szczęścia w walce.Chochoł pojawia się również w finale "Wesela", gdy gromada chłopów i inteligencji oczekuje dźwięku złotego rogu.Chochoł przyśpiewuje zgromadzonym do monotonnego tańca - "Miałeś chamie złoty róg, miałeś chamie czapkę z piór: czapkę wicher niesie, róg huka po lesie, ostał ci się ino sznur." Zgromadzeni pogrążeni w letargu dreptają w kółko."Chocholi taniec" jest symbolem marazmu; bezsilności i apatii po przegranych powstaniach narodowych.Stanowi on motyw negatywny i pesymistyczny.Nadzieją dla Polaków jest róża, która ożyje po zrzuceniu słomy chochoła.Autor: Nieznany [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aceton.keep.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Kawa była słaba i bez smaku. Nie miała treści, a jedynie formę. Design by SZABLONY.maniak.pl.