X

Index
Pod redakcjš Charlesa E. Skinnera Psychologia wychowawcza (13)
Kurcz Ida Pamięć, uczenie się, język (13)
George Orwell Folwark zwierzęcy (13)
rok 2026 10 13
Bettelheim Bruno Cudowne i pożyteczne O znaczeniach i wartoÂściach baÂśni (8)
abc.com.pl 5
Adams Douglas Restauracja na koncu wszechswiata
Dickson Gordon R Smoczy Rycerz T1 Smok i jerzy (4)
10 (173)
tip11 (2)
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • materaceopole.pev.pl

  • [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    .Rzeczywisto�� specjalnego konsensu ma warto�� praktyczn�Te same procesy polegaj�ce na kierowaniu zewn�trznym i wewn�trznym wymiarem rzeczywisto�ci niezwyk�ej, które prowadzi�y, jak si� zdaje, do uznania rzeczywisto�ci specjalnego konsensu za odr�bn� sfer�, przyczyni�y si� tak�e w decyduj�cej mierze do wywo�ania u mnie wra�enia, �e rzeczywisto�� ta ma zastosowanie praktyczne.Akceptacja specjalnego konsensu w odniesieniu do wszystkich stanów rzeczywisto�ci niezwyk�ej oraz wszystkich specjalnych stanów rzeczywisto�ci zwyk�ej ma na celu utrwalenie prze�wiadczenia, �e równa si� on rzeczywisto�ci zwyk�ego, typowego dla codziennego �ycia konsensu.Zrównanie owo opiera si� na doznaniu, �e rzeczywisto�� specjalnego konsensu nie daje si� uto�sami� z marzeniami sennymi.Przeciwnie � sk�adaj� si� na ni� ustalone elementy podlegaj�ce specjalnemu rodzajowi porozumienia.Stanowi ona w istocie domen�, w której mo�na postrzega� otoczenie w pewien �wiadomy sposób.Tworz�ce j� elementy sk�adowe nie maj� charakteru subiektywnego ani nie wynikaj� z kaprysów niczyjej natury, lecz stanowi� zwi�le zarysowane sk�adniki b�d� wydarzenia, których istnienie potwierdza ca�y system nauk.Jasnym unaocznieniem owego równorz�dnego statusu jest podej�cie don Juana do rzeczywisto�ci specjalnego konsensu, b�d�ce podej�ciem u�ytkowym i zrozumia�ym samo przez si�; ani raz nie uczyni� on do niej �adnej aluzji, nie ��da� te� ode mnie, bym odnosi� si� do niej inaczej, jak tylko w u�ytkowy i rzeczowy sposób.To, �e obie sfery uwa�ane s� za równe sobie, nie oznacza wszak�e, �e w którymkolwiek momencie mog�em zachowywa� si� w obu tych sferach tak samo.Przeciwnie � post�powanie czarownika musi by� odmienne, poniewa� ka�da z nich posiada cechy stwarzaj�ce specyficzne mo�liwo�ci ich wykorzystania.O ich znaczeniu zdaje si� przes�dza� przekonanie, �e ow� równorz�dno�� mo�na ustali� na podstawie u�yteczno�ci praktycznej.Czarownik musi by� zatem przekonany, �e istnieje mo�liwo�� przenoszenia si� z jednej sfery do drugiej, �e ze swej istoty nadaj� si� one do u�ycia, a jedyn� zachodz�c� mi�dzy nimi ró�nic� jest odmienny rodzaj mo�liwo�ci ich u�ycia, czyli odmienno�� celów, jakim s�u��.Wydaje si� wszak�e, �e ich odr�bno�� wynika jedynie z miejsca, jakie zajmowa�y na w�a�ciwym dla mnie etapie terminowania, a don Juan korzysta� z tego, by uprzytomni� mi mo�liwo�� istnienia owego innego obszaru rzeczywisto�ci.Na podstawie jednak tego, co robi� � mo�e bardziej, ni� mówi� � sk�aniam si� do przekonania, �e dla czarownika istnieje tylko jedno kontinuum rzeczywisto�ci z�o�one z dwóch, a mo�e wi�cej ni� dwóch cz�ci, z których wyprowadza� on wnioski o znaczeniu praktycznym.Dobrowolna akceptacja prze�wiadczenia o praktycznej warto�ci rzeczywisto�ci specjalnego konsensu nada�aby ruchowi sensown� perspektyw�.Gdybym zgodzi� si� z przekonaniem, �e rzeczywisto�� specjalnego konsensu daje si� wykorzysta�, poniewa� posiada immanentne w�a�ciwo�ci mo�liwe do wykorzystania, a obdarzone tak� sam� warto�ci� praktyczn� jak w�a�ciwo�ci cechuj�ce rzeczywisto�� konsensu potocznego, wówczas w sposób logiczny móg�bym zrozumie� powody, dla których don Juan w tak wielkim stopniu wykorzystywa� poj�cie ruchu w rzeczywisto�ci specjalnego konsensu.Czarownikowi, który zaakceptowa� praktyczne istnienie innej rzeczywisto�ci, pozostaje do zrobienia ju� tylko jedno: nauczy� si� mechanizmu rz�dz�cego owym ruchem.W tym wypadku musi on mie�, rzecz jasna, charakter szczególny, gdy� wi��e si� z immanentnymi w�a�ciwo�ciami praktycznymi rzeczywisto�ci specjalnego konsensu.PODSUMOWANIEAnaliz�, któr� przeprowadzi�em, obj�te zosta�y nast�puj�ce sprawy:1.Przedstawione tu przeze mnie nauki don Juana maj� dwa aspekty: porz�dek operacyjny, czyli obdarzona znaczeniem kolejno��, w jakiej poszczególne poj�cia sk�adaj�ce si� na jego nauki zosta�y powi�zane z sob� w pewien spójny uk�ad, oraz porz�dek poj�ciowy, czyli matryca sensu, z której wywodz� si� wszystkie poj�cia tworz�ce wiedz� don Juana.2.Na porz�dek operacyjny sk�adaj� si� cztery podstawowe zespo�y poj�ciowe: 1) poj�cie �cz�owieka wiedzy"; 2) przekonanie, �e cz�owiek wiedzy korzysta z pomocy pewnej szczególnego rodzaju mocy zwanej sprzymierze�cem; 3) przekonanie, wedle którego sprzymierzeniec kieruje si� pewnym zbiorem zasad zwanym regu�� oraz 4) przekonanie, �e potwierdzenie owej regu�y podlega specjalnemu konsensowi.3.Owe cztery jednostki strukturalne s� z sob� powi�zane w nast�puj�cy sposób: celem porz�dku operacyjnego jest nauczenie sposobu, w jaki zostaje si� cz�owiekiem wiedzy; cz�owiek wiedzy tym ró�ni si� od zwyk�ych ludzi, �e posiada sprzymierze�ca; sprzymierzeniec jest szczególnego rodzaju pot�g� kieruj�c� si� pewn� regu��; mo�na go pozyska� lub oswoi� dzi�ki procesowi weryfikacji jego regu�y w obr�bie rzeczywisto�ci niezwyk�ej i dzi�ki uzyskaniu specjalnego konsensu w odniesieniu do wyników owej weryfikacji.4.Z nauk don Juana wynika, �e zostanie cz�owiekiem wiedzy nie jest jednorazowym i trwa�ym w skutkach osi�gni�ciem, lecz raczej procesem.Oznacza to, �e tym, co czyni z kogo� cz�owieka wiedzy, nie jest wy��cznie posiadanie sprzymierze�ca, lecz trwaj�ca ca�e �ycie walka o utrzymanie si� w ramach pewnego systemu wierze�.Nauki don Juana maj� wszak�e na celu skutki praktyczne, zwi�zane z tym, jak zosta� cz�owiekiem wiedzy � celem don Juana jest nauczy�, w jaki sposób pozyska� sobie sprzymierze�ca, poznaj�c regu��, jak� si� kieruje.Tak wi�c celem porz�dku operacyjnego jest dostarczenie uczniowi specjalnego konsensu w odniesieniu do elementów sk�adowych postrzeganych w rzeczywisto�ci niezwyk�ej, które uznawane s� za potwierdzenie regu�y sprzymierze�ca.5.Aby dostarczy� specjalnego konsensu odnosz�cego si� do potwierdzenia regu�y sprzymierze�ca, don Juan musi dostarczy� go w odniesieniu do elementów sk�adowych wszystkich stanów rzeczywisto�ci niezwyk�ej oraz specjalnych stanów rzeczywisto�ci zwyk�ej wywo�anych w trakcie nauki.Specjalny konsens dotyczy zatem niecodziennych zjawisk, to za� pozwala mi wysnu� przypuszczenie, �e ucze� � poprzez akceptacj� specjalnego konsensu � przyjmuje ostatecznie porz�dek poj�ciowy poznawanej przez siebie wiedzy.6.Z perspektywy fazy, do której sam doszed�em w nauce, mog� wywnioskowa�, �e do momentu, w którym wycofa�em si� z terminowania u don Juana, nauki jego nakierowane by�y na przyj�cie dwóch zespo�ów porz�dku poj�ciowego: 1) przekonania, �e istnieje odr�bna sfera rzeczywisto�ci � inny �wiat � nazwana przeze mnie �rzeczywisto�ci� specjalnego konsensu", oraz 2) przekonania, �e owa rzeczywisto��, ów inny �wiat, daje si� spo�ytkowa� tak samo jak �wiat, w którym �yjemy na co dzie�.Niemal sze�� lat po rozpocz�ciu przeze mnie nauki wiedza don Juana nabra�a po raz pierwszy cech pewnej spójnej ca�o�ci.U�wiadomi�em sobie, �e zmierza� on do tego, by dostarczy� moim osobistym odkryciom nie budz�cego w�tpliwo�ci konsensu i cho� przerwa�em nauk�, bo nie by�em i nigdy nie b�d� gotowy podda� si� jej surowym wymogom, sposób, w jaki próbowa�em sprosta� kryteriom narzuconym przez jego osobisty wysi�ek, polega� na tym, �e podj��em prób� zrozumienia jego nauk.Czu�em, �e musz� koniecznie udowodni�, cho�by samemu sobie, �e nie s� one zbiorem dziwactw [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aceton.keep.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Kawa była słaba i bez smaku. Nie miała treści, a jedynie formę. Design by SZABLONY.maniak.pl.