Index
Pod redakcją Adama Bilikiewicza Psychiatria (dla studentów medycyny) (2)
ENTER.1996 2001
Kod Altmana
MacDONALD, George Donal Grant
cyrk
06 (179)
abc.com.pl 7
Chmielewska Joanna (Nie)boszczyk maz (5)
Straznicy apokalipsy Tom 2
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lenka007.xlx.pl

  • [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
    .Struktura piek³a dotego stopnia przypomina hierarchiê ziemsk¹, ¿e wed³ug niektórych legend ziemscy urzêdnicybywaj¹ nieraz wzywani i proszeni o pomoc w ocenie uczynków.Po powrocie do œwiata¿ywych opowiadaj¹ oni o mêkach, na jakie skazywane s¹ dusze potêpione.Jednak, poniewa¿nie ma w chiñskich wierzeniach idei wiecznego potêpienia, nawet najokrutniejsi w³adcy inajbardziej zatwardziali grzesznicy mog¹ odnaleŸæ drogê powrotn¹ ku ponownymnarodzinom.Tym, który uwalnia dusze z piek³a jest Dizang Wang (Król £ona Ziemi), wpodziemnym œwiecie najwy¿szy w³adca i zwierzchnik Yanluo Wanga (chiñskie imiê Yamy -w³adcy podziemnego œwiata w wierzeniach hinduskich) - przera¿aj¹cego demona o zielonejtwarzy, ubranego w czerwone szaty, który skazuje zmar³ych na drogê przez kolejne piekielnepoziomy.Droga do D.rozpoczyna siê w pierwszym piekle wraz z przejœciem przez ZaporêUpiorów (guimenguan), bramê strze¿on¹ przez ¿¹daj¹ce op³aty pieniê¿nej demony (-»w¹skieprzejœcie).Dlatego zmar³ym wk³ada siê do trumny papierowe pieni¹dze.Te dusze, które ichnie maj¹, bêd¹ dotkliwie pobite.Przechodzi siê przez bramê w 7 dni po œmierci, gdyodprawione zostan¹ju¿ wszystkie rytua³y pogrzebowe, za pomoc¹ których ¿ywi mog¹wspomóc swych krewnych.Po przejœciu przez bramê wszystkie dusze s¹ wa¿one - im wiêcejwin, na tym ni¿sze piêtra piekie³ spada, jako bardziej obci¹¿ona, dusza.Duszom pokazuje siêrównie¿ lustro, w którym mog¹ zobaczyæ swoje przysz³e wcielenie.Dla ka¿dego rodzajuwiny przewidziane s¹ osobne podpoziomy piekielne, a ich liczba nie jest ostatecznie ustalonai wzrasta, w miarê jak ludzie pope³niaj¹ coraz to nowe przewinienia.Na ka¿dym z poziomówdusza przebywa przez czas okreœlony przez sêdziego danego rejonu piekielnego.Jest w nimpoddawana przez piekielne demony przepisanym jej mêkom, po czym wêdruje dalej a¿ dopoziomu, na którym w ciemnej komnacie - wed³ug wyobra¿eñ buddyjskich - szuka dla siebieziemskiej pow³oki i w zale¿noœci od tego, na jak¹ natrafi, wcieli siê w mê¿czyznê, kobietêlub zwierzê.Zanim jednak zostanie uwolniona, musi wypiæ napój odbieraj¹cy jej pamiêætego, co zobaczy³a i prze¿ywa³a w D.D.mo¿e byæ odwiedzane nie tylko przez dusze zmar³ych ludzi i ¿yj¹cych urzêdnikówwezwanych na pomoc, lecz równie¿ przez czarowników wu czy tao-istycznych kap³anów,którzy wêdruj¹ do D.podczas religijnych transów.Oni nie wypijaj¹ napoju zapomnienia idlatego czêsto po powrocie opowiadaj¹ o tym, co tam widzieli.Istnieje równie¿ legendaopisuj¹ca podró¿ chiñskiego Dantego, Guo.By³ on postaci¹ historyczn¹, gubernatoremSichuan za panowania Shenzon-ga (1573-1620).Znalaz³ wejœcie do piekie³ w górze Fengdu iopuœci³ siê przez nie w drewnianej skrzyni.Podobnie jak Dantemu, uda³o mu siê powróciædo œwiata ¿ywych.Barwn¹ relacjê z tej wyprawy wyku³ w syczuañskiej skale.W D.mo¿na równie¿ spotkaæ niektórych chiñskich bogów.Przede wszystkimGuanyin, która jest bogini¹ mi³osierdzia.Dusze, duchy, bóstwa sk³adaj¹ tu przed ni¹ skargina nieodpowiednio zachowuj¹cych siê ludzi.Mieszka tu równie¿ Zhong Kui, ³owcademonów trzymaj¹cy wartê przy moœcie, przez który dusze musz¹ przejœæ w drodze dopiek³a.Ten most, gdy przechodzi przez niego dusza grzesznika, staje siê w¹ski jak ostrzemiecza.Dla mniej obci¹¿onych mo¿e przybraæ postaæ szerokiego, z³otego traktu.(A.W.)DOLNY ŒWIAT - podziemie, dolny region -» kosmosu (zob.Wstêp) lokowanypod ziemi¹ (-» œrodkowy œwiat), w którym zwykle umieszcza95@@@siê -> piek³a, -» krainy podwodne i -» krainy podziemne, czêsto o rajskichcechach; na ogó³ tutaj lokuje siê -> krainê zmar³ych (w której przebywaj¹ istoty zmar³ezwyk³¹ œmierci¹, np.z powodu staroœci lub choroby), a czasami -» czyœciec.D.œ.jeststruktur¹ wielopoziomow¹ (poziomów jest zwykle 7-9; w Egipcie i Mezoameryceodpowiadaj¹ im godziny nocy).W tradycjach negatywnie wartoœciuj¹cych ca³y d.œ.(w innych tradycjach tylko jegodoln¹ strefê, -> piek³o) wi¹¿e siê go z pojêciem -> chaosu.Mieszkaj¹ tu dusze zmar³ych,demony chorób i nieszczêœæ oraz w³adca zmar³ych (w systemach dualistycznychprzeciwstawiany niebiañskiej Najwy¿szej Istocie).D.œ.czêsto symbolizowany jest przezpoch³aniaj¹ce wszystko bóstwo œmierci.Droga do niego jest niebezpieczna, prowadzi przezprzepaœæ, zêbat¹ paszczê potwora, bramê strze¿on¹ przez demonicznych stra¿ników ->w¹skiego przejœcia (np.Cerbera: -» Ha-des) czy te¿ most zwê¿aj¹cy siê pod stopami (-»Czinwat Peretu, Sirat), a w kulturach rolniczych przez ³ono ziemi -otwór, z któregowynurzyli siê przodkowie.Warunkiem wkroczenia do podziemia jest pozbycie siêziemskoœci i zapomnienie poprzedniego ¿ycia, dziêki np.wypiciu wód zapomnienia (Lete: -»Ha-des, Hatakarasa: -> Patala) czy poch³oniêcie przez demona cielesnoœci.Dla nielicznychœmiertelników mo¿liwa jest podró¿ do d.œ.i czasowy pobyt tam dziêki u¿yciu magicznychmocy.Modelowe ujêcie d.œ.jako dope³nienia i lustrzanego odbicia -> górnego œwiataznajdujemy np.w azjatyckich kosmologiach szamani-stycznych.(A.S., M.S.P.)D.œ.w tradycji ludów syber.U ludów Syberii, w zale¿noœci od plemienia, podziemie okreœlane jest jako KrainaZ³ych Duchów (Czukcze), Ni¿sza Wieœ (Pinenelczin/N'anencha³alo - Koriacy), ZiemiaZmar³ych (Lattaryt Tetty Selkupów;96@@@Bodyrby Mou Nganasanów), Podziemia (Mly Niwchów).D.œ.dzieli siê na poziomy,których jest zwykle 3, 7 b¹dŸ 9.Prowadzi doñ szczelina w horyzoncie, w¹ski otwór, nurtkosmicznej rzeki (-»Mumongi Chokto Bira) lub korzenie drzewa kosmicznego.Zag³êbianiesiê w d.œ.jest niebezpieczne, strzeg¹ go stra¿nicy, np.u Koriaków z³e psy, które pilnuj¹, bynikt niepowo³any nie przeœlizgn¹³ siê miêdzy nimi.Powszechnym na Syberii stra¿nikiem za-œwiatów jest tak¿e mamut [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aceton.keep.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Kawa była słaba i bez smaku. Nie miała treści, a jedynie formę. Design by SZABLONY.maniak.pl.