Index
Ebooks Pl Ksiazka Serwisowa Daewoo Espero Tom 2
Ebooks Pl Ksiazka Serwisowa Daewoo Espero Tom 1
abc.com.pl 7
abc.com.pl 6
sapkowski andrzej ostatnie zyczenie
Zimmer Bradley Marion Mgly Avalonu
Martel Yann Zycie Pi
www nie com pl 3
Harry Potter II Komnata Tajemnic
Andrzej Sapkowski Ostatnie zyczenie (2)
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alheo.htw.pl

  • [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
    .Inni mieli jednak do pokonania barierê znacznie wy¿sz¹, 60-centymetrow¹.Badaczy interesowa³o, jak szybko dzieci przedostan¹ siê przez barierê, by pobawiæ siê znajduj¹c¹ siê za ni¹ zabawk¹.Okaza³o siê, ¿e kiedy bariera by³a niska, ch³opcy równie czêsto chcieli siê bawiæ zabawk¹, która sta³a za barier¹, jak t¹, która znajdowa³a siê przed barier¹.Kiedy jednak przegroda by³a wystarczaj¹co wysoka, by stanowiæ rzeczywist¹ przeszkodê, wiêkszoœæ dwulatków bez wahania rusza³a w kierunku zabawki, do której dostêp by³ utrudniony.Ogó³em, trzykrotnie wiêcej ch³opców d¹¿y³o do kontaktu z zabawk¹ znajduj¹c¹ siê za barier¹ wysok¹ ni¿ nisk¹.Tak wiêc dwuletni ch³opcy jednoznacznie reaguj¹ na odebranie im wolnoœci - natychmiast próbuj¹ j¹ odzyskaæ.* Dwuletnie dziewczynki nie wykaza³y jednak w tym badaniu podobnej reakcji na wiêksz¹ barierê.PóŸniejsze badania pokaza³y, ¿e nie jest to spowodowane brakiem oporu wobec odebrania im swobody wyboru, lecz faktem, ¿e podstawowym rodzajem przeszkody, jaki wzbudza opór w dziewczynkach, s¹ ograniczenia formu³owane przez innych ludzi (a nie bariery fizyczne - S.S.Brehm, 1981).Dlaczego sk³onnoœæ do oporu psychologicznego pojawia siê w wieku dwóch lat? Byæ mo¿e odpowiedŸ wi¹¿e siê z faktem, ¿e w tym w³aœnie wieku dzieci zaczynaj¹ rozpoznawaæ siebie jako odrêbnie istniej¹ce jednostki - a nie tylko jako przed³u¿enie innych elementów otoczenia (Levine, 1983; Lewis & Brooks-Gunn, 1979; Mahier, Pine i Bergman, 1975).To rozwijaj¹ce siê poczucie w³asnej autonomii w naturalny sposób stawia kwestiê swobody w³asnych wyborów.Jednostka niezale¿na to taka, która mo¿e dokonywaæ w³asnych wyborów -dziecko po wykryciu, ¿e jest tak¹ w³aœnie jednostk¹, pragnie sprawdziæ, jak daleko siêgaj¹ jego w³asne mo¿liwoœci wybierania.St¹d te¿ nie powinno nas dziwiæ, ¿e dwulatki nieustannie opieraj¹ siê naszej woli.One po prostu œwie¿o wykryty istnienie w³asnej woli i jest to ich g³êboko ludzkim odkryciem.Ich niewielkie jeszcze umys³y s¹ na swój sposób poch³oniête pytaniami i odpowiedziami dotycz¹cymi w³asnych wyborów, praw i kontrolowania biegu wydarzeñ.Uporczywie sprawdzaj¹c zakres dostêpnych im mo¿liwoœci i wyborów (a przy okazji i zakres cierpliwoœci w³asnych rodziców), dwulatki sprawdzaj¹, jak daleko siêga ich w³asna kontrola nad œwiatem, a jak dalece sami s¹ kontrolowani przez ten œwiat.Jak zobaczymy to nieco dalej, rodzicielska m¹droœæ polega tu na dostarczaniu konsekwentnej, wewnêtrznie spójnej informacji zwrotnej.Opór doros³ych: mi³oœæ, pistolety i pranieChoæ opór przeciwko ograniczeniom swobody pojawia siê ze wzmo¿on¹ moc¹ u upartych dwulatków, bynajmniej nie zanika w trakcie dalszego ¿ycia, choæ staje siê nieco bardziej znoœny.Jednak z wyj¹tkiem jeszcze jednego okresu rozwojowego, kiedy to ponownie ulega nasileniu.Jest to oczywiœcie wiek dorastania, kiedy to dwulatek jest ju¿ nastolatkiem.Równie¿ ten wiek cechuje nasilone poczucie w³asnej indywidualnoœci, maj¹ce swoje Ÿród³o w stopniowym porzucaniu roli dziecka wraz z ca³¹ opiekuñczoœci¹ i stawianymi przez rodziców ograniczeniami, nieodmiennie towarzysz¹cymi tej roli.Nastolatki przymierzaj¹ siê do roli doros³ego wraz z towarzysz¹cymi jej prawami i obowi¹zkami.Nic wiêc dziwnego, ¿e bardziej koncentruj¹ siê na prawach, które ju¿ pragn¹ zdobyæ, ni¿ na obowi¹zkach, do których z regu³y mniej im spieszno.I nic dziwnego, ¿e próby zachowania rodzicielskiej kontroli nad nastolatkami w tym okresie przejœciowym, czêsto daj¹ efekty odwrotne do zamierzonych wobec opieraj¹cych siê im na ró¿norakie sposoby dzieci.Najlepsz¹ ilustracj¹ tego bumerangowego skutku rodzicielskich zabiegów jest zjawisko Romea i Julii.Jak to wszyscy wiemy, Romeo Monteki i Julia Kapuleti to nieszczêœliwi bohaterzy sztuki Szekspira, których mi³oœæ skazana by³a na zag³adê z powodu odwiecznej waœni dziel¹cej ich rody.Buntuj¹c siê przeciwko wszelkim rodzicielskim próbom ich rozdzielenia, m³odzi doprowadzili do swego po³¹czenia na zawsze w tragicznym akcie podwójnego samobójstwa, które stanowi³o wyraz ich wolnej woli.Wielka si³a uczuæ i dzia³añ tej pary nastolatków, zawsze by³y Ÿród³em zaciekawienia i zdumienia widzów ogl¹daj¹cych sztukê.Jak to mo¿liwe, by tak niezwyk³e poœwiêcenie rozwinê³o siê tak szybko u tak m³odych ludzi? Roman-tyk mo¿e w odpowiedzi wskazaæ na doskona³oœæ ³¹cz¹cej ich mi³oœci.Jednak psycholog mo¿e te¿ zwróciæ uwagê na istotn¹ rolê, jak¹ odegra³a tu ingerencja rodziców i wywo³any ni¹ opór dwojga m³odych.Mo¿e mi³oœæ Romea i Julii wcale nie by³a pocz¹tkowo tak wszechogarniaj¹ca, by przezwyciê¿yæ stawiane przez ich rodziny przeszkody? Mo¿e wœciek³oœæ m³odych wywo³ana tymi przeszkodami sta³a siê po¿ywk¹ ich mi³oœci? Byæ mo¿e m³odzi, pozostawieni sami sobie, prze¿yliby jedynie krótkotrwa³e i nic nie znacz¹ce zadurzenie nastolatków.W odniesieniu do fikcyjnej pary wziêtej z kart ksi¹¿ki, wszystkie te pytania mog¹ sobie zyskaæ jedynie bardzo spekulatywne odpowiedzi.Jednak odpowiedzi na nie mo¿na poszukaæ, zadaj¹c odpowiednie pytania faktycznie ¿yj¹cym, wspó³czesnym Romeom i Juliom.Czy pary, w których zwi¹zek uczuciowy ingeruj¹ rodzice, g³êbiej siê w swój zwi¹zek anga¿uj¹ i bardziej w sobie zakochuj¹? To w³aœnie sugeruje badanie przeprowadzone w stanie Kolorado na 140 parach nastolatków.Autorzy tego badania stwierdzili, ¿e sprzeciwowi rodziców towarzyszy³o nasilenie pewnych problemów - partnerzy spostrzegali siebie nawzajem w bardziej krytyczny sposób i gorzej siê do siebie odnosili.Z drugiej jednak strony ingerencji rodziców towarzyszy³o równie¿ nasilenie prze¿ywanej przez m³odych mi³oœci i determinacji, by zwi¹zek swój przekszta³ciæ w ma³¿eñstwo.W dodatku w ci¹gu kilku miesiêcy, jakie badanie to obejmowa³o, wzrost sprzeciwu rodziców wobec mi³oœci ³¹cz¹cej ich dzieci zaowocowa³ narastaniem tej¿e mi³oœci, spadek zaœ powodowa³ zmniejszenie si³y mi³oœci ³¹cz¹cej dwoje m³odych (Driscoll, Davis i Lipetz, 1972)*.U dwulatków i nastolatków rzeka energii, wywo³anej psychologicznym oporem, wyraŸnie wiêc wystêpuje z brzegów.U pozosta³ych, energia ta z regu³y drzemie w ukrytej postaci, jedynie od czasu do czasu daj¹c znaæ o swym istnieniu w gwa³townych wybuchach.Jednak¿e, nawet te z rzadka siê pojawiaj¹ce wybuchy przyjmowaæ mog¹ tak wiele ró¿nych postaci, ¿e mo¿e to byæ interesuj¹ce nie tylko dla psychologów, ale tak¿e dla prawników i tych, którzy nami rz¹dz¹.Warto tu przytoczyæ interesuj¹cy przyk³ad miasteczka Kennesaw w stanie Georgia, w którym wprowadzono przepis prawny, zobowi¹zuj¹cy wszystkich doros³ych mieszkañców do posiadania broni i amunicji - pod^kar¹ 6 miesiêcy wiêzienia i grzywny.Poniewa¿ prawo to narzuca³o przymusowe rozwi¹zania w dziedzinie, któr¹ ka¿dy niemal Amerykanin przywyk³ uwa¿aæ za domenê swo-* Zjawiska Romea i Julii nie nale¿y jednak traktowaæ jako sugestii, ¿e rodzice powinni zawsze akceptowaæ romantyczne wybory swoich nastoletnich dzieci.Brak doœwiadczenia tych ostatnich, powoduje wzrost prawdopodobieñstwa pope³niania przez nich b³êdów i niew¹tpliwie, przynajmniej przed niektórymi, mo¿e ich ustrzec opieraj¹ca siê na wiêkszym doœwiadczeniu rada w³asnych rodziców.Jednak rodzice powinni zrozumieæ, ¿e ich nastoletnie dzieci spostrzegaj¹ siebie ju¿ jako m³odych doros³ych.Nie mog¹ wiêc w "romantycznych" sprawach zaakceptowaæ porad udzielanych przez rodziców, wystêpuj¹cych z pozycji doros³ego zwracaj¹cego siê ku dziecku.W tej dziedzinie bardziej skuteczne oka¿¹ siê takie próby wywierania wp³ywu, jakie cechuj¹ relacje miêdzy dwoma doros³ymi osobami, a wiêc perswazja i przekonywanie (nie zaœ zakazy i kary).Choæ przyk³ad Kapuletów i Montekich jest niew¹tpliwie krañcowy, oczywiste jest, ¿e spotykana w rzeczywistym ¿ydu silna opozycja rodziców w stosunku do zwi¹zku ich dzieci mo¿e ten zwi¹zek zepchn¹æ do podziemnia, wyja³owiæ i unieszczêœliwiæ [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aceton.keep.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Kawa była słaba i bez smaku. Nie miała treści, a jedynie formę. Design by SZABLONY.maniak.pl.