Index
Pod redakcjš Andrzeja Lewickiego Psychologia kliniczna (12)
Andrzej Pilipiuk Norweski Dziennik t1
Andrzej Sapkowski Ostatnie zyczenie (5)
Andrzej Sapkowski Pani Jeziora
sapkowski andrzej ziarno prawdy
sapkowski andrzej ostatnie zyczenie
Andrzej Sapkowski Krew Elfow
Andrzej Sapkowski Ostatnie Życzenie
chip 5
Sandemo Margit Saga O Ludziach Lodu
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • cjlm.pev.pl

  • [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
    .Twierdzenia tego nie nale¿y oczywi­œcie rozumieæ w ten sposób,¿e religioznawstwo mo¿e byæ jedynym fundamentem naukowego pogl¹du na œwiat.Nau­kowy pogl¹d na œwiat powinien byæ budowany na fun­damentachdostarczanych przez wszystkie nauki przyrod­nicze i spo³eczne; chodzi tylkoo to, aby wœród tych fun­damentów nie brak³o przes³anek pochodz¹cych zosi¹g­niêæ naukowego religioznawstwa.Dla dalszegorozwoju naukowego ateizmu w Polsce do­nios³e znaczenie ma równie¿ gruntowna,Ÿród³owa znajo­moœæ dziejów krytyki religii w Polsce.„Nie lekcewa¿my pracywieków" — powiada³ jeden z najwiêkszych pol­skich rewolucjonistów EdwardDembowski.Warto wie­dzieæ, ¿e wspó³czesny polski, ateizm posia­dag³êbokie korzenie w dziejach polskiej myœli filozoficznej i spo³ecznej.Wartowie­dzieæ, od kogo siê wywodzimy i z jakich polskich tradycjiintelektualnych jesteœmy najbardziej dumni, jakich myœlicieli chcemypopularyzowaæ i którzy z dawnych myœlicieli s¹ dla nas najcenniejsi w obecnietoczonej walce o dalsz¹, pe³niejsz¹ i bardziej pog³êbion¹ laicyzacjêkul­tury i ¿ycia spo³ecznego.Niektórzy zdawnych myœlicieli zas³uguj¹ z pewnoœci¹ na to, aby ich stawiaæ za wzór.Wysuwaj¹c okreœlone wzory osobowe, czynimy to w przekonaniu, ¿e entuzjazm dlaprawdziwie wielkich ludzi, a wiêc tych, którzy s¹ ucieleœnieniem najg³êbszychprawd i najwy¿szych wartoœci, jest jedn¹ z najpotê¿­niejszych dŸwignirozwoju kulturalnego.Ale nie zapominajmy o tym, ¿e w ka¿dej dŸwigni tkwiniebezpieczeñstwo przekszta³cenia siê jej w hamulec, to- 137 te¿ u¿ywaj¹ctrafnego sformu³owania wielkiej rewolucjo­nistki polskiej Wery Kostrzewy —ka¿dy entuzjazm powinien byæ entuzjazmem krytycznym.Nie mo¿emy budowaæ nowejkultury bez czci i pietyzmu dla wartoœci intelektualnych wytworzonych przezpo­przednie pokolenia, ale — jak nas uczyli wielcy ateiœci — nigdy nienale¿y spuszczaæ oczu nawet przed tym, co siê najbardziej czci.To, coprzyswajamy sobie z tradycji, mu­si byæ przystosowane do wspó³czesnoœci, awiêc musi byæ rozwiniête, pog³êbione i przetworzone naszym w³asnym trudem.Prawdy zawarte w dziejach polskiej krytyki re­ligii powinny staæ siê dla nasjedynie punktem wyjœcia do odkrywania dalszych prawd.Zadaniemnaszym nie jest i byæ nie mo¿e wy³¹cznie poznawanie dziejów myœli ateistycznej,ale tak¿e — i prze­de wszystkim — rozwiniêcie i wzbogacenie teoriinauko­wego ateizmu jako istotnego elementu nowej, rodz¹cej siê w trudziekultury socjalistycznej.Rozbudowa pozytyw­nych, konstruktywnych treœciateizmu, wyraŸne ukaza­nie wizji spo³eczeñstwa przysz³oœci — Polski DniaJutrzejszego — wartoœci, które w niej bêd¹ urze­czywistniane, i nowegocz³owieka, który te wartoœci bê­dzie urzeczywistnia³, to jedno z naczelnychzadañ filozo­ficznej refleksji nad dziejami ateizmu w Polsce.Trzebadok³adnie wiedzieæ, dok¹d zmierzamy, ¿e­by prawid³owo wybieraædrogi.PRZYPISY Czêœæ pierwsza ZDZIEJÓW POLSKIEJ RENESANSOWEJ KRYTYKI RELIGII 1.      F.Engels: Dialektyka przyrody, Warszawa 1952, s.9.2.     Tam¿e, s.73.     H.Biegeleisen: Ilustrowane dzieje literatury polskiej, Wiedeñ, b.d.,t.2, s.49.4.     Por.A Nowicki: Kopernik cz³owiek Odrodzenia, Warszawa 1953, i Miko³ajKopernik, w.Z dziejów polskiej myœli filozoficznej i spo­³ecznej, t.l,Warszawa 1956, s.101—105.5.      Por.T.Lucretius Carus: O naturze wszechrzeczy, U.E.Szymañski, Warszawa 1957,i A.Nowicki: Wyk³ady o krytyce religii.Warszawa 1963, s.41—44.6.       Wyra¿enieF.Engelsa, patrz przyp.l.7.     T PhilippiCallimachi: Vita et mores Gregorii Sanocei, ed.Irmina Lichoñska,Warszawa 1963, s.58.Por.A.Nowicki: Grzegorz z Sanoka (1WB—W7),Warszawa 1958, s.136—137.8.      Tam¿e.9.      Tam¿e,s.66, i A.Nowicki: Grzegorz z Sanoka, cyt.wyd., s.200—217.10. Tam¿e.11. Tam¿e,s.24.12.          Por.S [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aceton.keep.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Kawa była słaba i bez smaku. Nie miała treści, a jedynie formę. Design by SZABLONY.maniak.pl.