Index
310 frame (2)
Henryk Sienkiewicz Ogniem i mieczem
012 00 (8)
www nie com pl 1
08 (508)
pulnoc (2)
abc.com.pl 9
Region węża (2)
wiedza i zycie4
kalamburka
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ramtopy.keep.pl

  • [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
    .Nie przypadkiem jedyniemê¿czyŸni, zarówno ci zza biurek, jak i ci w katowniach wysuwaj¹ siê na plan pierwszy jako sprawcy, gdy tymczasem kobietystanowi¹ wy³¹cznie ofiary.Micha BrumlikGnostycyMarzenie o samozbawieniu cz³owiekaTo nie "nasz dobry" Bóg stworzy³ œwiat, lecz jego przeciwnik, z³y demiurg, szatañski duch, który wymyœli³ sobie ten materialnypadó³, ur¹gaj¹cy wszystkiemu, co dobre, piêkne i prawdziwe.Jak mo¿emy wybawiæ siê od tego najgorszego ze wszystkichmo¿liwych œwiatów?Takie myœli drêczy³y wielu wykszta³conych ludzi u schy³ku cesarstwa rzymskiego.Ich filozoficzne i teologiczne odpowiedzikszta³towa³y historiê: w duchowej historii ludzkoœci myœlenie gno-styckie wykazywa³o zaskakuj¹c¹ ¿ywotnoœæ.Od 2000 lat wci¹¿ na nowo pojawiaj¹ siê myœliciele i pr¹dy polityczno-teologiczne, dla których stworzenie jest dzie³em z³egoboga.W jaki sposób ludzie mog¹ siê wybawiæ od tego œwiata, odczuwanego jako "najgorszy ze wszystkich œwiatów"? Odpowie-dzi na to pytanie — o daleko id¹cych filozoficznych i politycznych konsekwencjach — udzielali u schy³ku cesarstwa rzymskiego"gnostycy".W tych mrocznych czasach szukali oni wy¿szego poznania (gnosis), a zwolenników znajdowali nie tylko wœród lu-dzi wykszta³conych.Wczesne chrzeœcijañstwo, które zw³aszcza ze wzglêdu na swoj¹ Ewangeliê Jana samo by³o podejrzewane ogno-stycyzm, dopiero po przejœciu licznych dogmatycznych wstrz¹sów przekszta³ca siê w Koœció³ katolicki.Zasadniczeznaczenie odgrywaj¹ przy tym spory z gnostyckimi przeciwnikami — Szymonem Magiem, Marcjonem i Bazylidesem.Nawet brutalnoœæ, z jak¹ tradycja gnostycka by³a t³umiona przez zwyciêskie koœcio³y pañstwowe, nie doprowadzi³a do jejprzerwania.Od¿ywa ona w potê¿nych ruchach kacerskich œredniowiecza, takich jak paulicjanie, bogomili i katarzy.Uskrzydlalicznych wielkich mistyków chrzeœcijañskich oraz ¿ydowsko-kaba-listycznych i wywiera te¿ u progu epoki nowo¿ytnej wp³ywna systemy hermetyczne renesansowych uczonych.Przede wszystkim jednak myœlenie gnostyckie wyciska swoje piêtno na wielu nowoczesnych filozofach, twórcach i ideologachpolitycznych z najrozmaitszych obozów.Stanowi t³o duchowe nie tylko dla Fichtego, Schopenhauera, Wagnera i Heideggera, aletak¿e dla Rudolfa Bultmanna, Carla Schmitta i Josepha Go-ebbelsa oraz dla C.G.Junga, Rudolfa Steinera, T.W.Adorna i ErnstaBlocha.Wspaniale napisana polemika Michy Brumlika wprowadza w inspiruj¹cy sposób w tê wielk¹, niekiedy straszliw¹tradycjê wrogiego œwiatu myœlenia.Micha Brumlik urodzi³ siê w 1947 roku w Szwajcarii jako dziecko ¿ydowskich uciekinierów.Od 1952 roku mieszka w Niem-czech.Po zrobieniu matury we Frankfurcie spêdzi³ dwa lata w Izraelu, gdzie pracowa³ w kibucu i studiowa³ filozofiê.Jest pro-fesorem Uniwersytetu w Heidelbergu.Dziedziny, którymi siê interesuje, to europejska i ¿ydowska historia duchowa oraz historiateorii politycznych i pedagogicznych [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aceton.keep.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Kawa była słaba i bez smaku. Nie miała treści, a jedynie formę. Design by SZABLONY.maniak.pl.