Index
ruch
elektronika praktyczna 2003
Kapleau ZEN ÂŚWIT NA ZACHODZIE
Tomaszewski Żydzi w Polsce (leksykon)
ENTER.1996 2001
softening3
Wyklęty
emailinvoice
006 03 (9)
abc.com.pl 6
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ramtopy.keep.pl

  • [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
    .Ró¿a Luksemburg by³adzia³aczk¹ ¿ydowskiego pochodzenia.Dzia³a³a przez pewienczas w SDKPiL , który traktowa³a jako czêœæ ros.ruchurewol., póŸniej przesz³a do socjaldemokracji niem.i zosta³azamordowana jako jeden z przywódców komunistycznej partiiniemieckiej.Dzier¿yñski jak i Marchlewskiuto¿samiali siê z ros, ruchem rewol.Po rewolucjipaŸdziernikowej odgrywali wa¿n¹ rolê w strukturach pañstwaradzieckiego , a Dzier¿yñski zosta³ nawet twórc¹ rosyjskiejtajnej policji tzw.Czeki.Ruch socjalis.dobrze rozwin¹³siê w zaborze rosyjskim , trochê gorzej w zaborze austriackim (Galicja ) , a zupe³nie Ÿle w zaborze pruskim.NACJONALIZM I RUCH NARODOWYNacjonalizm , zwany te¿ ruchemnarodowym , w przeciwieñstwie do socjalizmu apelowa³ nie osolidarnoœæ w ramach klasy spo³ecznej , lecz o solidarnoœæ wramach narodu ( nacji ) , ale nacjonalizm nie jedno ma imiê.W ll po³.XlX bardzo popularneby³o has³o walki ras , co by³o przeniesieniem teorii Darwinana stosunki spo³eczne.Mówiono wiêc o rasie germañskiejczyli nordyckiej , o rasie anglosaskiej , o rasie romañskiej ,no i o rasie s³owiañskiej.Uwa¿ano te¿ , ¿e w stosunkachmiêdzyludzkich , podobnie jak w œwiecie zwierz¹t , tylkonajsilniejsze rasy mog¹ przetrwaæ , a s³abe gin¹ i takie s¹naturalne prawa biologiczne.Ka¿dy naród natomiast towspólnota jêzyka , kultury , tradycji i religii.Narody wswoim postêpowaniu winny siê kierowaæ tzw.egoizmem narodowym.Idee solidarnoœci narodowej , walki o przetrwanie , ochronakultury , tradycji , jêzyka polskiego , warsztatu pracy ,znalaz³a dostêp równie¿ do polskich elit spo³ecznych.Pierwsz¹ organizacj¹ , która opar³a siê na programie typunacjonalistycznego by³a Liga Polska za³o¿ona w Szwajcariiprzez Zygmunta Mi³kowskiego.LP negowa³a pozytywizm ,propagowa³a program obrony czynnej i nawi¹zywa³a do tradycjipowstañczej.Pod zaborami praca organicznapolega³a na prowadzeniu dzia³alnoœci pozarz¹dowej ,dzia³alnoœæ taka polega³a na upowszechnieniu oœwiaty ,kultury , wiedzy o dobrym gospodarowaniu , zak³adaniu kó³ek ,zrzeszeñ w oparciu o si³ê spo³eczn¹ nie rz¹dow¹ , ale zwykorzystaniem istniej¹cych mo¿liwoœci prawnych.W 1893 miejsce Ligi Polskiejzajê³a Liga Narodowa.Jej przywódcy : Roman Dmowski , ZygmuntBalicki , Jan Ludwik Pop³awski.By³a to organizacja nielegalna, dzia³aj¹ca w kraju.Jej organem sta³ siê wydawany weLwowie " Przegl¹d Wielkopolski ".Natomiast w 1897 Liga Narodowapostanowi³a stworzyæ stronnictwo narodowo - demokratyczne wcelu podjêcia dzia³añ na skalê masow¹.Ten nurt nazywa siêpopularnie ENDECJ¥.Program :1.Podstaw¹ jest naródniezale¿ny od grup zaborczych , naród nale¿y rozumieæ jakowspólnotê etniczn¹.2.Najwiêkszym zagro¿eniem s¹ideologie klasowe , czyli socjalizm oraz ¯ydowska mniejszoœænarodowa jako czynnik obcy rozk³adowy w spo³eczeñstwie polskim, zaœ najwiêkszym zagro¿eniem jest ¿ywio³ germañski.Rosjanatomiast to S³owianie , z którymi wczeœniej czy póŸniejbêdzie siê mo¿na porozumieæ w obliczu wspólnych zagro¿eñ ,czyli germañskiego , ¿ydowskiego , rewol.Co wiêcej Rosja zewzglêdu na prymitywizm kulturowy nie stanowi specjalnegozagro¿enia dla polskiej to¿samoœci narodowej.1.NALE¯Y UNARODOWIÆ WSZYSTKIEWARSTWY SPO£ECZNE OD W£OŒCIANINA , POPRZEZ MIESZCZUCHA, A¯ DOSZLACHCICA2.KRZEWIÆ SOLIDARNOŒÆ NARODUPOPRZEZ WSZYSTKIE DOSTÊPNE ŒRODKI ODDZIA£YWAÑ , a wiêctowarzystwo oœwiaty narodowej , polskie spó³ki ,spó³dzielnie , polskie towarzystwa gimnastyczne ,stowarzyszenia kulturalne.Wszêdzie tam gdzie mo¿na by³oprowadziæ jakieœ legalne formy dzia³alnoœci , nale¿a³owykorzystaæ dla dobra Polski , a jednoczeœnie popieraæ siênawzajem.Najwiêksze wp³ywy mia³a wzaborze pruskim.Klientela to by³y klasy posiadaj¹ce ,drobnomieszczañstwo , czêœæ inteligencji , niektóreœrodowiska ch³opskie.Natomiast wœród robotników wp³ywyEndecji nie by³y zbyt du¿e.RUCH LUDOWYCh³opi przez d³ugi czas niemieli w³asnej œwiadomoœci politycznej , ich myœleniesprowadza³o siê do granic parafii i wsi.Pierwszymidzia³aczami , którzy usi³owali wci¹gn¹æ ch³opa w ¿yciepubliczne by³ ksi¹dz.W 1875 ów ksi¹dz zakupi³ 2pisma "Wieniec" i " Pszczó³ka "a tak¿e organizowa³ masowepielgrzymki do Czêstochowy.W ten sposób upowszechnia³wœród ch³opów kategorie myœlenia politycznego ( dobrowspólnoty ).Ksi¹dz ten wszed³ bardzo szybko w konflikt zw³adz¹ pañs.( 2 razy siedzia³ w wiêzieniu ).W³adzeduchowne te¿ Ÿle widzia³y jego dzia³alnoœæ i ob³o¿y³y goekskomunik¹.Pod koniec XlX podobn¹dzia³alnoœæ podjêli w Galicji Boles³aw i Maria Wys³ouchowie.Z tym , ¿e k³adli oni wiêkszy nacisk na œwiadomoœænarodow¹ ch³opa.Wed³ug nich ch³opi mieli byæ t¹ warstw¹, która przywróci Polsce niepodleg³oœæ.Nawo³ywali bych³opi wybierali ch³opskich pos³Ã³w do sejmu krajowego iparlamentu.Pierwsze partie ch³opskiepowsta³y w Rzeszowie w 1895 - STRONNICTWO LUDOWE z JakubemBojk¹ , Boles³awem Wys³ouchym , Janem Stapiñskim.Na pocz¹tku XX SL przyj¹³nazwê PSL , a póŸniej w 1913 dosz³o do roz³amu na PSL -Lewica i PSL - Piast ( W.Witos na czele ).Natomiast ruch ludowy wkongresówce rozwin¹³ siê dopiero po 1905 r [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aceton.keep.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Kawa była słaba i bez smaku. Nie miała treści, a jedynie formę. Design by SZABLONY.maniak.pl.