Index 1001 spotkań z naukš abc.com.pl 9 Forsyth PięÂść boga 20 (414) 49 (8) Pani Jeziora 17 (51) Cialdini Raobert Wywieranie wpływu na ludzi Teoria i pra (3) Sienkiewicz Henryk Ogniem i mieczem t.2 250 12 (2) |
[ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] .Natomiast powierzchnie metaliczne odbijaj¹ œwiat³o niespolaryzowane.Dlatego zazwyczaj za pomoc¹ filtru polaryzacyjnego nie mo¿na st³umiæ ani wyeliminowaæ odblasków i odb³ysków od powierzchni metalicznych.Wyj¹tek: jeœli odb³ysk sk³ada siê ze œwiat³a ju¿ uprzednio spolaryzowanego, jak np.odbicie b³êkitnego307- nieba.Prawid³owe u¿ycie filtru polaryzacyjnego omówimy póŸniej dok³adniej.Torba na sprzêt fotograficznyAby nosiæ ze sob¹ wyposa¿enie fotograficzne w sposób wygodny i bezpieczny, musimy mieæ torbê na sprzêt.Wybór jej rodzaju, wielkoœci, tworzywa itd.jest spraw¹ osobistego upodobania i zale¿y te¿ od tego, co mamy zamiar w niej nosiæ, czy chcemy zabieraæ du¿o czy ma³o akcesoriów, od wielkoœci aparatu itd.Pocz¹tkuj¹cym mo¿na udzieliæ nastêpuj¹cej rady: nie kupujcie zbyt ma³ej torby na sprzêt.Nie da siê jej bowiem powiêkszyæ i kiedy po pewnym czasie dokupimy wiêcej akcesoriów - dodatkowy obiektyw albo i dwa, komplet pierœcieni poœrednich, soczewki nasadkowe, czy co tam jeszcze potrzebujemy - zbyt ma³a torba oka¿e siê bezwartoœciowa.Przede wszystkim musi mieæ jedn¹ lub dwie kieszenie zewnêtrzne, do których wk³adamy œwiat³omierz i b³ony.Wten sposób unikamy koniecznoœci wygrzebywania ich z wnêtrza torby.Przestawialne przegrody pomagaj¹ w uporz¹dkowanym rozmieszczeniu akcesoriów.Praktycznie przydaje siê te¿ parê luŸnych przek³adek wyciêtych z warstwy gumy porowatej.Mo¿na je u¿ywaæ na ró¿ne sposoby, aby oddzieliæ od siebie poszczególne przedmioty i zabezpieczyæ je przed uszkodzeniami.Wyk³adziny takie spe³niaj¹ swoj¹ rolê ochronn¹ nawet przy silnych wstrz¹sach.Torba zrobiona z doœæ sztywnego i mechanicznie odpornego tworzywa daje naturalnie lepsz¹ ochronê ni¿ torba z miêkkiej skóry.B³onaB³ony produkuje siê w wielu ró¿nych odmianach, przy czym ka¿da z nich s³u¿y do okreœlonego celu.Mo¿na jednak sklasyfikowaæ b³ony na82podstawie ró¿nic dotycz¹cych ich nastêpuj¹cych cech podstawowych:- sposób konfekcjonowania i pod³o¿e- format- czu³oœæ ogólna- ostroœæ odwzorowania- gradacja- uczulenie na barwy.Jeœli fotografuj¹cy zapozna siê z tymi w³asnoœciami, to bêdzie móg³ oceniæ ka¿dy gatunek b³ony i wybraæ najw³aœciwszy do swoich celów.Sposób konfekcjonowania i pod³o¿eMateria³ zdjêciowy konfekcjonuje siê na cztery ró¿ne sposoby, które charakteryzuj¹ siê nastêpuj¹co:Blony zwojowe i ma³oobrazkowe.D³ugie taœmy b³ony, nawiniête na szpulki, wystarczaj¹ na 6 do 36 lub wiêcej zdjêæ, zale¿nie od wielkoœci negatywu, typu aparatu i wielkoœci magazynku na b³onê.Na rynku znajduj¹ siê b³ony barwne i czarno-bia³e o ró¿nych rodzajach emulsji i w rozmaitych formatach.B³ony zwojowe i ma³oobrazkowe s¹ najpraktyczniejsze w u¿yciu.Mo¿na je bez trudnoœci wk³adaæ do aparatu przy œwietle dziennym, ³atwiej je te¿ obrabiaæ ni¿ inne rodzaje b³ony.Wady: nie mo¿na indywidualnie obrabiaæ poszczególnych zdjêæ; zmiana jednego rodzaju b³ony na inny (np.czarno-bia³ej na barwn¹) oznacza stratê czêœci materia³u, jeœli b³ona nie zosta³a jeszcze ca³kowicie naœwietlona (chyba ¿e dany aparat ma wymienne magazynki lub pozwala na u¿ycie adapteru na b³onê zwojow¹).Pakiety.12 arkusików b³ony na cienkim pod³o¿u, zapakowanych do pojemnika w kszta³cie p³askiej kasety.W tej formie produkowane s¹ tylko niektóre rodzaje b³on - i to wy³¹cznie czarno-bia³ych - w formacie 9x12 i 6x9 cm oraz w odpowiednich formatach calowych.Pakiety ³¹cz¹ w sobie prostotê manipulacji w³aœciw¹ b³onom zwojowym z zalet¹, polegaj¹c¹ na mo¿liwoœci indywidualnego wywo³ywania poszczególnych zdjêæ i wyjmowania naœwietlonych arkusików z pakietu bez szkody dla pozosta³ych.Pakiet mo¿na wk³adaæ do aparatu i wyjmowaæ z niego przy œwietle dziennym, a wiêc tak¿e wymieniaæ ró¿ne gatunki b³ony.Wady:pakiety stanowi¹ najkosztowniejszy rodzaj konfekcjonowania.Wilgoæ mo¿e spowodowaæ niep³askoœæ b³on, prowadz¹c¹ do ogólnej lub wycinkowej nieostroœci zdjêæ.83B³ony p³askie.Pojedyncze arkusiki b³ony na stosunkowo grubym pod³o¿u.Znajduj¹ siê na rynku w wielkiej liczbie rozmaitych gatunków, czarno-bia³e i barwne, od formatu 6x9 do 18x24 cm i wiêksze.Poszczególne zdjêcia mo¿na wywo³ywaæ pojedynczo.B³ony p³askie wypadaj¹ taniej ni¿ b³ony z pakietów i zwykle lepiej zachowuj¹ p³askoœæ.Dlatego warto stosowaæ te pierwsze w przypadku zdjêæ obiektywami d³ugoogniskowymi albo o du¿ym otworze wzglêdnym, gdy szczególnie nam zale¿y na dok³adnie p³askim po³o¿eniu b³ony.Wady: b³ony trzeba w ciemni, arkusik po arkusiku, wk³adaæ do kaset; ka¿da kaseta mieœci najwy¿ej dwie b³ony p³askie, po jednej z ka¿dej strony; du¿a masa i objêtoœæ (kasety z b³onami na tuzin zdjêæ zajmuj¹ prawie tyle samo miejsca, co odpowiedni aparat).FormatRozmaite formaty b³on maj¹ swoje zalety i wady.Fotografowi, któryjeszcze siê nie zdecydowa³, czy zakupiæ aparat wielkoformatowy,œrednioformatowy czy ma³oobrazkowy, poni¿szy przegl¹d mo¿e u³atwiæwybór [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] |
||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Kawa była słaba i bez smaku. Nie miała treści, a jedynie formę. Design by SZABLONY.maniak.pl. | |||||