![]() |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
|||||
Index Przetacznik Gierowska Maria, Włodarski Ziemowit Psychologia wychowania Pod redakcjš Charlesa E. Skinnera Psychologia wychowawcza (10) Fantastic Voyage II Destination Brain lex polonica 6 chip 4 tyt (440) skycan (2) abc.com.pl 9 Card Orson Scott Planeta spisek 13 1krn (3) |
[ Pobierz całość w formacie PDF ] .Przygotowanie uczniów do korzystania z ró�nych �róde� informacji pozaszkolnych staje si� niezmiernie aktualne, poniewa� nast�puje i w przysz�o�ci b�dzie nast�powa�o "znaczne os�abienie monopolistycznej pozycji szko�y jako �ród�a informacji dla uczniów w wyniku rozwoju �rodków masowego przekazu"15.Przygotowanie aktywnych odbiorców tre�ci przekazywanych przez mass media wymaga podj�cia przez szko�� ju� dzisiaj wielu szeroko zakrojonych dzia�a� wychowawczych.Wa�na jest oczywi�cie integracja programowa w ramach ró�nych przedmiotów nauczania i zaj�� pozalekcyjnychls, umo�liwiaj�ca intensyfikacj� problematyki zwi~zanej z przygotowaniem uczniów do uczestnictwa w kulturze masowej i skutecznego w sensie poznawczym, wychowawczym korzystania przez nich z telewizji i innych �rodków masowego przekazu.Istnieje jednak, jak sadz�, potrzeba wprowadzenia, na wzór szkó� na przyk�ad w Niemczech czy w Szwajcarii, do planów nauczania nowego przedmiotu: nauka o mediach lub nauka o telewizji, w ramach którego dzieci pozna�yby specyfik� nowych mediów, uczy�yby si� korzysta� z nich poprzez kszta�towanie umiej�tno�ci selektywnego, krytycznego, aktywnego odbioru przekazywanych tre�ci.Ponadto przedmiot ten stwarza�by mo�liwo�� poznawania przez uczniów nowych elektronicznych �róde� informacji, ich utrwalania, odtwarzania, tworzenia, wykorzystania.W ramach realizacji ró�nych tematów na lekcjach tego przedmiotu, odbywaj�cych si�iSCz.Kupisiewicz: G�ówne kategorie pedagogiki humanistycznej a praktyka szkolna (w:) Alternatywna pedagogika humanistyczna.Red.B.Suchodolski.Wroc�aw 1990.lsZagadnienie to sygnalizuje J.Gajda: Telewizja, m�odzie�, kultura.Warszawa 1987, s.163 i nast�pne.'~ h ~,nie tylko w szkole, ale równie� poza szko�a na przyk�ad w rni nych o�rodkach telewizyjno - radiowych, mo�na by by�o w wi4 k Bzym stopniu i zakresie ni� ma to miejsce w obecnej szkole wskaz~.� uczniom na olbrzymie szanse poznawcze, wychowawcze, tkwi�cc: w telewizji oraz zagro�enia dla prawid�owego ich rozwoju fizycznego, umys�owego, spo�ecznego.Dla "jutrzejszych" uczniów muszy - pisze Z.Kwieci�skil7 - powsta� nowe szko�y, przygotowuj�ce ich do sprostania wymogom nadchodz�cego wieku.Wydaje si�, �e niema�y rol� w tym procesie mog~ spe�ni� mass media, na czele z telewizji i jej elektronicznymi pochodnymi, których rozwój i upowszechnienie obserwuje si� na ca�ym niemal �wiecie i które staje si� w coraz wi�kszym zakresio jednym z g�ównych �róde� wiedzy dla dzieci i m�odzie�y.W szkole przysz�o�ci mass media zaj~� powinny, jak wycl.c,,jo si�, istotne miejsce.Ju� dzisiaj, my�l�c o przysz�o�ci, wa�n� slrra,w.l staje si� przygotowanie uczniów do aktywnego, krytycznego korzystania z nich w �rodowisku pozaszkolnym, g�ównie rodzinnym, ;rlc� tak�e analiza mo�liwo�ci pozyskania telewizji i jej elektroniczo,yc~li pochodnych dla realizacji wielu zada� dydaktyczno - wychow;c,w czych szko�y.By� mo�e dzi�ki równie� telewizji i innym �rodkc,m masowego przekazu b�dzie mo�liwe w procesie wychowani, "(.) przechodzenie od przygotowywania dla �ci�le okre�lonych i rc,glrr mentowanych przysz�ych ról pracowniczych i obywatelskich (~>rznz przyswajanie i stosowanie wzorów i regu� zachowa� do przci�w:r nia dzieci�stwa i m�odo�ci oraz uczestniczenia m�odzie�y w i~'c~in publicznym, przestrzegania jej prawa do wyboru, do szczc~�oi:r, clm samostanowienia o sobie" 18.Uczestnictwo w kulturze poprzez odbiór równie� tre�ci ~>rzc.k:,.zywanych przez telewizj� i inne mass media ma przynie�� clzieokn rado��, zadowolenie, satysfakcj�, przygod�, rozwój jego msc>I>c>wm �ci, kszta�cenie i stymulowanie warto�ciowej jako�ci istnienia., c,wyc~l, wewn�trznych, ukrytych do�wiadcze�, takich jak: rytrrr i�c~ia., fiu, czucie rado�ci istnienia, prze�ycie wspólnoty z innymi lucJirni, cle, �wiadczenie szcz�cia, mo�liwo�� zaanga�owania si� w ja,ky� yr.rwc~, problem realizowania twórczo�cil9.1~Z.Kwieci�ski: Nieobecne dyskursy.Toru� 1993.lsZ.Kwieci�ski: Socjopatologia.Warszawa 1992.l9 Zagadnienie to analizuje w wielu swoich pracach B.Suchodolski, jak na przyk�ad: Moja droga agogiki, "Zycie Szko�y" 1974, nr 2.286.Problemy do dalszych bada�na w rac analiza teoret czna i empiryczna by�a Przedstawio p y Ypróby pokazania funkcjonowania telewizji w rodzinie w aspekcie mo�liwo�ci wychowawczego jej oddzia�ywania oraz zagro�e� jakie stwarza ona dla wychowania rodzinnego [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
![]() |
|||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Kawa była słaba i bez smaku. Nie miała treści, a jedynie formę. Design by SZABLONY.maniak.pl. |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |