Index
Przetacznik Gierowska Maria, WÅ‚odarski Ziemowit Psychologia wychowania
Pod redakcjš Charlesa E. Skinnera Psychologia wychowawcza (10)
Fantastic Voyage II Destination Brain
lex polonica 6
chip 4
tyt (440)
skycan (2)
abc.com.pl 9
Card Orson Scott Planeta spisek
13 1krn (3)
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • annkula.pev.pl

  • [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
    .Przygotowanie uczniów do korzystania z ró¿nych Ÿróde³ informacji pozaszkolnych staje siê niezmiernie aktualne, poniewa¿ nastêpuje i w przysz³oœci bêdzie nastêpowa³o "znaczne os³abienie monopolistycznej pozycji szko³y jako Ÿród³a informacji dla uczniów w wyniku rozwoju œrodków masowego przekazu"15.Przygotowanie aktywnych odbiorców treœci przekazywanych przez mass media wymaga podjêcia przez szko³ê ju¿ dzisiaj wielu szeroko zakrojonych dzia³añ wychowawczych.Wa¿na jest oczywiœcie integracja programowa w ramach ró¿nych przedmiotów nauczania i zajêæ pozalekcyjnychls, umo¿liwiaj¹ca intensyfikacjê problematyki zwi~zanej z przygotowaniem uczniów do uczestnictwa w kulturze masowej i skutecznego w sensie poznawczym, wychowawczym korzystania przez nich z telewizji i innych œrodków masowego przekazu.Istnieje jednak, jak sadzê, potrzeba wprowadzenia, na wzór szkó³ na przyk³ad w Niemczech czy w Szwajcarii, do planów nauczania nowego przedmiotu: nauka o mediach lub nauka o telewizji, w ramach którego dzieci pozna³yby specyfikê nowych mediów, uczy³yby siê korzystaæ z nich poprzez kszta³towanie umiejêtnoœci selektywnego, krytycznego, aktywnego odbioru przekazywanych treœci.Ponadto przedmiot ten stwarza³by mo¿liwoœæ poznawania przez uczniów nowych elektronicznych Ÿróde³ informacji, ich utrwalania, odtwarzania, tworzenia, wykorzystania.W ramach realizacji ró¿nych tematów na lekcjach tego przedmiotu, odbywaj¹cych siêiSCz.Kupisiewicz: G³Ã³wne kategorie pedagogiki humanistycznej a praktyka szkolna (w:) Alternatywna pedagogika humanistyczna.Red.B.Suchodolski.Wroc³aw 1990.lsZagadnienie to sygnalizuje J.Gajda: Telewizja, m³odzie¿, kultura.Warszawa 1987, s.163 i nastêpne.'~ h ~,nie tylko w szkole, ale równie¿ poza szko³a na przyk³ad w rni nych oœrodkach telewizyjno - radiowych, mo¿na by by³o w wi4 k Bzym stopniu i zakresie ni¿ ma to miejsce w obecnej szkole wskaz~.æ uczniom na olbrzymie szanse poznawcze, wychowawcze, tkwi¹cc: w telewizji oraz zagro¿enia dla prawid³owego ich rozwoju fizycznego, umys³owego, spo³ecznego.Dla "jutrzejszych" uczniów muszy - pisze Z.Kwieciñskil7 - powstaæ nowe szko³y, przygotowuj¹ce ich do sprostania wymogom nadchodz¹cego wieku.Wydaje siê, ¿e niema³y rolê w tym procesie mog~ spe³niæ mass media, na czele z telewizji i jej elektronicznymi pochodnymi, których rozwój i upowszechnienie obserwuje siê na ca³ym niemal œwiecie i które staje siê w coraz wiêkszym zakresio jednym z g³Ã³wnych Ÿróde³ wiedzy dla dzieci i m³odzie¿y.W szkole przysz³oœci mass media zaj~æ powinny, jak wycl.c,,jo siê, istotne miejsce.Ju¿ dzisiaj, myœl¹c o przysz³oœci, wa¿n¹ slrra,w.l staje siê przygotowanie uczniów do aktywnego, krytycznego korzystania z nich w œrodowisku pozaszkolnym, g³Ã³wnie rodzinnym, ;rlc· tak¿e analiza mo¿liwoœci pozyskania telewizji i jej elektroniczo,yc~li pochodnych dla realizacji wielu zadañ dydaktyczno - wychow;c,w czych szko³y.Byæ mo¿e dziêki równie¿ telewizji i innym œrodkc,m masowego przekazu bêdzie mo¿liwe w procesie wychowani, "(.) przechodzenie od przygotowywania dla œciœle okreœlonych i rc,glrr mentowanych przysz³ych ról pracowniczych i obywatelskich (~>rznz przyswajanie i stosowanie wzorów i regu³ zachowañ do przci¹w:r nia dzieciñstwa i m³odoœci oraz uczestniczenia m³odzie¿y w i~'c~in publicznym, przestrzegania jej prawa do wyboru, do szczc~œoi:r, clm samostanowienia o sobie" 18.Uczestnictwo w kulturze poprzez odbiór równie¿ treœci ~>rzc.k:,.zywanych przez telewizjê i inne mass media ma przynieœæ clzieokn radoœæ, zadowolenie, satysfakcjê, przygodê, rozwój jego msc>I>c>wm œci, kszta³cenie i stymulowanie wartoœciowej jakoœci istnienia., c,wyc~l, wewnêtrznych, ukrytych doœwiadczeñ, takich jak: rytrrr i¹c~ia., fiu, czucie radoœci istnienia, prze¿ycie wspólnoty z innymi lucJirni, cle, œwiadczenie szczêœcia, mo¿liwoœæ zaanga¿owania siê w ja,kyœ yr.rwc~, problem realizowania twórczoœcil9.1~Z.Kwieciñski: Nieobecne dyskursy.Toruñ 1993.lsZ.Kwieciñski: Socjopatologia.Warszawa 1992.l9 Zagadnienie to analizuje w wielu swoich pracach B.Suchodolski, jak na przyk³ad: Moja droga agogiki, "Zycie Szko³y" 1974, nr 2.286.Problemy do dalszych badañna w rac analiza teoret czna i empiryczna by³a Przedstawio p y Ypróby pokazania funkcjonowania telewizji w rodzinie w aspekcie mo¿liwoœci wychowawczego jej oddzia³ywania oraz zagro¿eñ jakie stwarza ona dla wychowania rodzinnego [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aceton.keep.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Kawa była słaba i bez smaku. Nie miała treści, a jedynie formę. Design by SZABLONY.maniak.pl.