Index
Cialdini Raobert Wywieranie wpływu na ludzi Teoria i praktyka (2)
Zaburzenia psychosomatyczne w praktyce lekarskiej
elektronika praktyczna 04 1997
elektronika praktyczna 09 1997
abc.com.pl 9
J.R.R. Tolkien 03 The Return Of The King
02 (495)
207 07 (4)
John Gray Mezczyzni sa z Marsa a kobiety z Wenus (2)
Nieuchwytny jastrzÄ…b
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl

  • [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
    .M³odzi naœladowcy Biiana Maya, gitarzysty najwspanialszego zespo³u rockowego w historii muzyki rozrywkowej, napotykaj¹ jednak na liczne przeszkody w drodze do œwiatowej kariery, a jedn¹ z nich jest z pewnoœci¹ brak odpowiedniego sprzêtu.Jak ju¿ wspomnia³em, nie znam siê na muzyce, ale s³ysza³em Ÿe koszt zakupu elektrycznej gitary dobrej fiimy znacznie przekracza mo¿liwoœci finansowe wiêkszoœci m³odych ludzi, a taka gitara nie bêdzie przecie¿ sama graæ.Potrzebny jest odpowiedni wzmacniacz, g³oœnik i uk³ady generuj¹ce efekty specjalne.Tego wszystkiego tak¿e nikt nie rozdaje za darmo.W sprawie ewentualnej samodzielnej budowy gitary nie mo¿emy Warn niestety pomóc.Jestem ca³kowicie przekonany ¿e budowa takiego instrumentu w warunkach amatorskich, bez posiadania odpowiedniej wiedzy z zakresu lutnictwa, jest przedsiêwziêciem skazanym z góry na niepowodzenie.Na szczêœcie zupe³nie inaczej ma siê sprawa ze wzmacniaczem, g³oœnikami i elementami dodatkowymi s³u¿¹cymi tworzeniu efektów specjalnych.Tu mamy sporo do powiedzenia i mam nadziejê, ¿e bêdziemy w stanie dopomóc naszym muzykalnym Kolegom.Przygotowa³em dla Was konstrukcjê bardzo prostego wzmacniacza gitarowego, który jest przeznaczony do nauki gry na gitarze w warunkach kameralnych, najczêœciej w domowym zaciszu.Poniewa¿ wzmacniacz ten wyposa¿ony jest we wszystkie funkcje wzmacniacza koncertowego, mo¿e on tak¿e pos³u¿yæ do wykonywania nagrañ.Sam wzmacniacz to jednak nie wszystko, potrzebny jest jeszcze dobry g³oœnik i obudowa, które razem ze wzmacniaczem stworz¹ urz¹dzenie, jak s³ysza³em nazywane „piecykiem".Ca³y taki zespó³ zosta³ zaprojektowany, zbudowany i przetestowany w laboratorium Pracowni Konstrukcyjnej AVT.Poniewa¿, jak wspomnia³em, nie potrafi³bym zagraæ nawet na grzebieniu, o wypróbowanie i przetestowanie wzmacniacza poprosi³em kuku znajomych gitarzystów, którzy wydali o nim pozytywne opinie.Kieruj¹c siê wzglêdami humanitarnymi, celowo ograniczy³em moc wyjœciow¹ wzmacniacza, która nie przekracza IOW.Nie w¹tpiê wprawdzie w talent i umiejêtnoœci wszystkich, którzy bêd¹ z mojego wzmacniacza korzystaæ, ale s¹siedzi te¿ maj¹ swoje prawa, w tym prawo do ciszy i spokoju.A oto charakterystyka proponowanego uk³adu wzmacniacza gitarowego:- wysokoczu³e wejœcie umo¿liwiaj¹ce pod³¹czenie gitary elektrycznej bezpoœrednio do wzmacniacza;Elektronika Praktyczna 7/9959Wzmacniacz gitarowy- regulacja wzmocnienia stopnia wejœciowego umo¿liwiaj¹ca uzyskiwanie efektu przesterowania;- regulacja tonów niskich, wysokich i dolnego oraz górnego pasma tonów œrednich;- regulacja wzmocnienia stopnia wyjœciowego niezale¿na od regulacji stopnia wejœciowego,- wbudowany filtr szumów;- moc wyjœciowa 10W/8Q.Opis dzia³ania uk³aduSchemat elektryczny wzmacniacza do nauki gry na gitarze zosta³ pokazany na rys.1.Z pozoru schemat ten wydaje siê doœæ skomplikowany, ale s¹dzê, ¿e za chwilê bêdziemy mogli zmieniæ tê opiniê.Sygna³ z przetwornika gitary elektrycznej podawany jest na wejœcie oznaczone CONl.Wzmacniacz wejœciowy o wysokiej impedancji zbudowany zosta³ z wykorzystaniem popularnego uk³adu TL071 - IC8.Wzmocnienie stopnia wejœciowego ustalane jest za pomoc¹ potencjometru P3, a sygna³ wyjœciowy kierowany jest na ogranicznik diodowy Dl, D2.Za pomoc¹ potencjometru P3 mo¿emy regulowaæ przesterowanie stopnia wejœciowego: przy jednym ze skrajnych po³o¿eñ tego potencjometru nastêpuje przesterowanieRys.1.Schemat elektryczny wzmacniacza gitarowego.60Elektronika Praktyczna 7/99Wzmacniacz gitarowyRys.2.Rozmieszczenie elementów na p³ytce drukowanej.wzmacniacza dla sygna³Ã³w o najwiêkszej amplitudzie, w przeciwnym po³o¿eniu P3 prze sterowaniu ulega dla praktycznie ca³ego sygna³u, a po³o¿enie œrodkowe s³u¿y do uzyskiwania ciekawych efektów poœrednich.Wzmacniacze gitarowe wymagaj¹ stosowania bardziej z³o¿onej korekcji barwy dŸwiêku ni¿ typowe wzmacniacze przeznaczone do s³uchania muzyki w warunkach domowych.Jednym z zadañ spe³nianych przez uk³ad korekcji barwy tonu jest selektywne wzmacnianie sygna³Ã³w o wysokich czêstotliwoœci.Fragmenty uk³adu z Rl i Cl, Rll i C26 oraz R25 i C18 zapewniaj¹ podbicie wzmocnienia w zakresie wysokich czêstotliwoœci (w porównaniu z œrodkiem pasma), przy neutralnych po³o¿eniach potencjometrów regulacji barwy dŸwiêku.Filtr zbudowany z elementów R7, C4, R8 i C5 wykazuje maksimum t³umienia dla czêstotliwoœci ok.700Hz.Dzia³anie tego filtru podobne jest do dzia³ania korekcji typu „Loudness" stosowanej w wzmacniaczach „domowych", poniewa¿ wyt³umienie czêstotliwoœci œrodkowych daje taki sam efekt jak podbicie niskich i wysokich tonów.Podbicie wysokich czêstotliwoœci z natury rzeczy zwi¹zane jest z wzrostem poziomu szumów powstaj¹cych w uk³adzie.Ograniczeniu tego niepo¿¹danego zjawiska s³u¿¹ elementy RIO i C27, R22 i Cl 5, a w najwiêkszym stopniu filtr dolnoprzepustowy zbudowany na uk³adach IC3B i IC4A.Filtr ten jest jednym z najwa¿niejszych blokówwzmacniacza, zapewniaj¹cych mu czystoœæ i ¿ywoœæ dŸwiêku.W naszym wzmacniaczu zastosowano poczwórn¹ regulacjê barwy dŸwiêku z czterema regulowanymi filtrami zbudowanymi na wzmacniaczach operacyjnych IClB, IC2A i IC2B.W porównaniu ze znanymi nam wzmacniaczami HiFi bardzo nietypowo zosta³a rozwi¹zana regulacja dolnego i górnego pasma tonów œrednich.Potencjometry P4 i P5 zamiast s³u¿yæ do podnoszenia poziomu sygna³u w tych pasmach, powoduj¹ jego t³umienie.Rozwi¹zanie takie, nie do przyjêcia w typowych wzmacniaczach s³u¿¹cych do ods³uchu nagrañ muzycznych, jest typowe w uk³adach wspó³pracuj¹cych z instrumentami strunowymi.Potencjometr P2 s³u¿y do regulacji tonów niskich, a potencjometr P6 odpowiada za wzmocnienie w najwy¿szym paœmie przenoszenia wzmacniacza.Wa¿n¹, aczkolwiek nie wykorzystywan¹ w uk³adzie modelowym, rolê mo¿e pe³niæ z³¹cze oznaczone jako Jl.Z tego punktu uk³adu mo¿emy pobieraæ sygna³ s³u¿¹cy do wykonywania nagrañ magnetofonowych.Do tego te¿ z³¹cza mo¿emy pod³¹czyæ uk³ady s³u¿¹ce generacji efektów specjalnych.Poniewa¿ uk³ady takie bardzo czêsto maj¹ charakter eksperymentalny, wzmacniacz IC3A zosta³ zabezpieczony przed podaniem na niego zbyt du¿ego sygna³u.Zabezpieczenie stanowi¹ szeregowo po³¹czone diody Zenera D3 i D4.Kolejnym blokiem uk³adu wartym omówienia jest stopieñ wyjœcio-wy zbudowany z wykorzystaniem popularnej i, co bardzo wa¿ne, taniej kostki typu TDA2030.Uk³ad ten wymaga minimalnej liczby elementów zewnêtrznych, a jego parametry stanowi¹ o wyj¹tkowo korzystnej relacji pomiêdzy cen¹ uk³adu i jakoœci¹ uzyskiwanego z niego dŸwiêku.Konsekwentnie realizuj¹c zasadê g³osz¹c¹, ¿e „uk³ad elektroniczny do³¹czony do zasilania dzia³a lepiej", wyposa¿yliœmy nasz wzmacniacz w stosowny uk³ad zasilaj¹cy.Napiêcie przemienne podawane z transformatora sieciowego na z³¹cze CON3 prostowane jest za pomoc¹ mostka diodowego BRl i wyg³adzane za pomoc¹ kondensatorów C27.C30.Stopieñ mocy zasilany jest napiêciem niestabilizowanym pobieranym z zacisków tych kondensatorów, natomiast pozosta³a czêœæ uk³adu, wymagaj¹ca zasilania symetrycznym napiêciem stabilizowanym, zaopatrywana jest w pr¹d za poœrednictwem dwóch scalonych stabilizatorów napiêcia IC6 - 7812 iIC7 - 7912.Monta¿ i uruchomienieNa rys.2 pokazano rozmieszczenie elementów na p³ytce wzmacniacza.Mozaikê œcie¿ek przedstawiono na wk³adce wewn¹trz numeru.P³ytka zosta³a zaprojektowana na laminacie jednostronnym, co z jednej strony spowodowa³o radykalne zmniejszenie kosztów wykonania uk³adu, z drugiej strony jednak poci¹gnê³o za sob¹ komplikacjê w postaci kilku zworek, od których wlutowania musimy rozpocz¹æ monta¿ uk³adu.W dalszej kolejnoœci montujemy elementy o najmniej-Elektronika Praktyczna 7/9961Wzmacniacz gitarowy¦AT' GUITAR AMPUFERGAIN MID.HIGH MID [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aceton.keep.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Kawa była słaba i bez smaku. Nie miała treści, a jedynie formę. Design by SZABLONY.maniak.pl.